tisdag 17 oktober 2017

USA-resan 2017-10-16

Rialto, Kaligornien

Igår bestämde vi oss för att ge oss iväg tidigt eftersom trafikstockningen i Los Angeles inte är att leka med, klockan åtta var det uppställning utanför tälten vid Mustangen. Det var Adams tur att köra idag, men han ville hellre fota och filma från passagerarsätet och det blev inte jag ledsen över.

Rancho Cucamonga, Kalifornien

Vi kör en stund och vi stannar till i Rancho Cucamonga för att fota en mycket gammal bensinstation, efter att ha tagit några foton så passar vi även på att äta frukost på McDonald’s här. Sen kör vi längs med Route 66 igenom Upland, Azusa, Monrovia, Pasadena. Route 66 är spikrak här och till sen går Route 66 över och blir Santa Monica Boulevard som också är spikrak. Det här är mitt fjärde besök i änglarnas stad och jag började känna igen mig på Santa Monica Boulevard.

Los Angeles, Kalifornien

Klockan 13:15 parkerar vi Mustangen ute på Santa Monica Pier och här ute slutar Route 66. Den 4 oktober startade vi vår Route 66-resa på Adams Street i Chicago, 13 dagar senare är vi framme. På vår resa längs med Route 66 har vi besökt delstaterna Illinois, Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, New Mexico, Arizona och Kalifornien. Route 66 är 3940 kilometer lång, vi körde 4579 kilometer. Vi körde alltså 639 kilometer för mycket, men då gjorde vi också flera avstickare, bland annat upp till Grand Canyon.

Här ute på piren är det 36 grader varmt och jag bara njuter av värmen. Vi tar några foton och sedan äter vi en pizza, efter maten tar vi en promenad runt området. Väl tillbaka i den kokheta Mustangen, det var 36 grader varmt, så cabbar vi ner och sätter kurs mot Hollywood-skylten. Vi kör på små trånga vägar som slingrar sig upp mellan bostadshusen i Hollywood Hills. I närheten sv skylten så tar vi några kort från bilen och vi kör sedan till Griffith Observatory som är ett gammalt observatorium. Väl framme går vi bort på baksidan av observatoriet eftersom utsikten härifrån är makalös vacker.

Sen kör vi till Santa Monica Boulevard och här fotar vi en rockklubb som heter Rainbow, här spelade bland annat Gun’s n Roses innan dom blev kända. Det börjar bli sent och mörkret har redan sänkt sig över änglarnas stad. Jag plockar bokar ett motell-rum på min mobil och jag väljer Motel 6 LAX eftersom det ligger så nära vår flygplats, på så vis slipper vi köra så långt i morgon när vi ska lämna tillbaka hyrbilen. Vägen till hotellet går genom sexfiliga motorvägar och trots att det är sent så är det fullt med bilar, jag älskar verkligen att köra här. Väl framme på motellet checkar vi in och sedan dumpar vi våra resväskor på rum 506. Sedan är dags för middag och jag frågar Adam om vi inte kan åka till In-N-Out Burger vid Los Angeles flygplats, LAX. Det som är speciellt med den här restaurangen är att nästan alla flygplan som ska landa på LAX passerar över restaurangen på riktigt låg höjd. Adam tycker det är en bra idé så vi åker dit, mätta och belåtna går vi ut och kollar på några flygplan som ska till och landa. Sedan kör vi tillbaka till motellet. Eftersom vi flyger hem i morgon så packar vi ihop våra resväskor. Vi vill verkligen inte åka hem i morgon och jag önskar att det fanns ett sätt för mig att flytta hit