fredag 24 augusti 2018

Världens vackraste passagerarflygplan

Jag har aldrig sett en Concorde flyga trots att den togs ur bruk så sent som 2003, trots det så blev Concorde snabbt min favorit, inget annat passagerarflygplan var vackrare än Concorde, eller Aérospatiale-BAC Concorde som den heter. Men så snubblade jag över en dokumentär för några år sedan, dokumentären handlade om hur Sovjetunionen fått nys om Frankrike och Englands Concorde-bygge, Sovjetunionen hade till och med lyckats kommit över ritningar på Concorde och hade nu börjat bygga sitt eget överljudsplan. Det var där och då som jag ändrade mig, Sovjetunionens överljudsplan, Tupolov Tu-144, är världens vackraste passagerarflygplan.

Visst är Tu-144 nästan en kopia på Concorden, men Tu-144 är så mycket vackrare, speciellt med sin speciella nosvinge och dom råa motorerna. Sovjetunionen hann först med att tillverka världens första överljudsplan, den 31 december år 1968 flög Tupolev Tu-144, två månader före Concorde. Det kusliga är att både Tu-144 och Concorde har lyckats haverera i Paris, Tu-144 havererade 1973 och Concorde år 2000. Jag blir nästan tårögd när jag ser gamla foton på någon av dom båda överljudsplanen, bortglömda för dom flesta, men jag kommer aldrig glömma dessa vackra passagerarflygplan.

Haverirapporten Concord


- Länge var Concorde det vackraste passagerarflygplanet
Foto: samchui.com


- Världens vackraste överljudsplan, Tu-144
Foto: bbc.com


- Undangömd i Tatarstan, Ryssland
Foto: autoevolution.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar