måndag 12 januari 2015

USA-resan 2015-01-12

Sverige 2015-01-12
Klockan är 24:10 när min bror ringer och berättar att han väntar på oss nere vid porten och det är nu som resan till San Francisco  börjar. Jag släpar min 15,5 kilo tunga resväska ner för trappen och slänger in den i min brors flickväns bil. För några månader sedan rimgde min bror och berättade att hans svärfar skulle åka till Centralamerika den tolfte januari och eftersom vi också skulle åka den tolfte frågade min bror om vi skulle åka med honom, det är därför vi åker med honom.

Efter att min bror plockat upp oss åkte vi och hämtade upp hans svärfar samtidigt som vi bytte till svärfars bil. Det där blev ju jäkligt rörigt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Klockan 03:15 kommer vi fram till Arlanda och det är nu sex timmar kvar tills planet till Köpenhamn lyfter, det är skönt att vara ute i god tid - not. Vill man följa vårt flyg till Köpenhamn på flightradar24.com så är vårt flightnummer SK 403 med avgång klockan 09:10. I Köpenhamn byter vi plan mot San Francisco och då är flightnumret SK 935 med avgång klockan 12:25. 

Klockan 05:30 checkar vi in resväskan i gör-det-självmaskinen som spottar ut boardingkortet, sen går vi till incheckningsdiskem och lämnar resväskan. Efter ett snabbt toabesök går vi igenom säkerhetskontrollen och när klockan är 05:55 har vi passerat säkerhetskontrollen och vi kikar runt lite på taxfreen. Kim tar en LCHF-burgare och jag laddar mobilen vid en liten Max-restaurang och här sitter vi en bra stund och vilar, det är nu bara två timmar kvar tills dess att planet lyfter. När klockan är 09:00 går vi ombord på SAS plan Airbus A320. Vi lyfter från svensk mark klockan 09:40, trettio minuter försent på grund att vi fick vänta på att markpersonalen skulle spola planet på grund av den snö som låg på vingarna.

Köpenhamn, Danmark 2015-01-12
När klockan är 10:30 landar vi på Köpenhamns flygplats och utanför flygplansfönstret skymtar vi Öresundsbron i det snöfria landskapet. Det här är andra gången som jag sätter mina lortiga 42:or på Köpenhamns flygplats, jag landsteg nämnligen här för ganska exakt ett år sedan när jag kom från Australien.

Vi satte igång med att försöka leta upp terminal 3 och när vi letat ett tag upptäcker jag, till min fasa, att planet mot San Francisco är försenat med nästan tre timmar - förnannat också! Vi tar oss till en av SAS-informationsdiskar, där bekräftar dom att planet är försenat och vi blir kompenserade med 50 danska kronor vilket var snällt, men alla som varit på en flygplats vet ju vad man får för femtio kronor. Jag köpte en påse jordnötter för 45 kronor då jag är på tok för snål för att betala något ur egen ficka. Nu väntar jag och Kim på att klockan ska bli 15:15 så vi får gå ombord och sova en stund, fast det där stämmer ju inte riktigt, jag kan aldrig sova på flygplan.

Klockan hinner bli 15:00 innan jag och Kim får gå ombord planet mot San Francisco, anledningen till den nästan tre timmar långa förseningen var ett tekniskt fel, vilket dom alltid skyller på. Kaptenen berättar också att man nu bytt till ett annat plan, så istället för ett Airbus A340-300 blev det nu ett Airbus A330-A340. Inte för att jag begriper mig på skillnaden direkt. Men va grymt duktigt av SAS att leta reda på ett nytt plan på den tiden, det kan inte ha varit lätt, det är i alla fall vad jag tror. Efter att Kim och jag suttit på Köpenhamns flygplats i över fem timmar fick vi äntligen gå ombord och piloten får förtur direkt ut på startbanan och lyfter från europeisk mark gör vi när klockan är 15:50. 

San Francisco, Kalifornien 2015-01-12
Flygresan bort till San Francisco tar ganska precis tio timmar för piloten sätter ner oss mjukt på San Franciscos internationella flygplats när klockan slår 02:05 svensk tid eller 17:05 lokal tid. Det här var andra gången som jag landar här och förra gången var 2012. Vi ligger nu nio timmar efter Sverige, men vi ska passera tre eller fyra tidzoner innan vi kommer fram till Miami så vi kommer knappa in på er.

På tal om San Franciscos internationella flygplats så var det ju här som Asiana Airlines flight 214 krashade för ett och ett halvt år sedan, det vill säga den 6:e juli 2013. Tre personer dör, en av dom omkomna överlever flygkraschen men blir påkörd av ett räddningsfordon och dör, en mycket bisarr och konstig olycka. Orsaken till kraschen var att piloten flög för sakta vid inflygningen och han hann därför aldrig fram till landningsbanan.

Det tar oss en och en halv timme efter det att vi landat att passera passkontrollen, en jäkla massa sena inrikesplan har dumpat folk på flygplatsen samtidigt som oss - kön till passkontrollen var flera mil. Den här gången var det i alla fall inga problem med att passera kontrollen, du som läste min USA-blogg 2012 kanske minns hur dom plockade in mitt resesällskap och förhörde henne. När vi kom ut från flygplatsen så fick vi tag på en sur taxiförare som tog oss till Alamo-hyrbilar, vi fick nästan be om ursäkt för att att han skulle få köra oss. Vilken mupp! Taxiföraren kräver $20 (160 kronor) för en resa som tar fem minuter. Dubbel-mupp. 

Jag och Kim går in i byggnaden där det ligger en jäkla massa biluthyrningsfirmor, jag ser Hertz, Internationall och Fox på markplan. Vi har bokat vår hyrbil hos Alamo som visar sig ligga på plan fyra, nu är jag måttligt nervös över att inte få en Mustang. Det går nämligen inte att boka en Mustang utan när man bokar så får man boka en bil i cabb-klassen och i det finstilta står det "Ford Mustang eller liknande" När vi kommer fram till kassan så frågar killen, som heter Subhan (humor) om vi vill ändra vår bokning. Jasså? Varför frågar jag? Det visar sig att dom hade en, håll i er nu, Ford Mustang V6 av 2015 årsmodell som hade gått ett par hundra mil bara. Jag sätter genast igång med att kraftigt dreggla över disken trots att jag redan vet att jag aldrig skulle ha råd med att ta den istället. Nu visste jag vad jag kunde få men inte vad jag hade bokat. Killen i disken berättar att dom inte kan se vad det fanns för bilar inne till mig om jag inte tog Mustangen från 2015.

Efter att ha betalat en försäkring och hämtat ut GPS'en så gick jag ut i parkeringsgaraget med tunga steg. Vad skulle vi få för bil? En kvinna tar emot oss i garaget och ser till att en Chevrolet Camaro av nyare modell körs fram. Jag hade innan hintat om att jag önskade mig en Mustang, hon rotar i lådan och hittar några nycklar och går iväg. Jag vågar inte följa med. Hon återvänder och frågar om jag verkligen vill ha en Mustang? Ja svarar jag lite osäkert. Hon rotar igenom nyckellådan och försvinner igen, den här gången med karln som hade mage att komma med Camaron.

Dom återvänder med en nyckelknippa som hon ger mig. Jag frågar osäkert om det fanns en Mustang inne? Ja svarar hon och pekar bort på en grå bil, jag går med små trippande steg, som en kär fjortis, till bilen och ser den välbekanta fronten med en pålle i grillen. Jag gråter av lycka inombords och är förmodligen redigt hög på lyckorus för jag fnittrar som en tönt när jag hoppar in och vrider om nyckeln till en Ford Mustang av 2014 årsmodell. Kim förstår förmodligen ingenting av mitt beteende och undrar  förmodligen om det har brunnit. För mig finns det bara en muskelbil och det är Mustangen. Taket är nere på den så vi cabbar upp och glider sakta ut ur det trånga parkeringshuset med hjälp av GPS'en som enda vägledning. 

Vi knappar in 222 Airport Blvd och efter tio minuters körning kommer vi fram - till hotellet. Vi checkar in och här ska vi bo i fem nätter, rummet är redan betalt och det känns riktigt skönt. Rummet är fräscht och låg ett stenkasst från biluthurningsfirman som i sin tur låg ett stenkasst från flygplatsen. Nära och bra för att vara USA. Nu är klockan 22:40 lokal tid och jag ska in och ta en dusch, jag ska bara få av mig mina vackra stödstrumpor - åh yes. I morgon blir det fullspäckat då Kim och jag ska ta älsklingen för en tur norrut, det blir en rundtur på fängelset Alcatraz vid tolv och när vi ändå är där så ska vi åka på Golden Gate-bron som ligger precis vid fängelseön. Jag kommer förmodligen åka och tvätta bilen då jag såg en biltvätt runt knuten. Tack för att du läser...

Information om bilen:
Märke: Ford
Modell: Mustang
Årsmodell: 2014
Motor: 3,7 liters V6
Tank: 60,6 liter
Miltal: 3847
Hyra: 15,562 kronor
inkl försäkring, GPS och envägshyra

- Den här bilen åker vi till Arlanda med...

- Arlanda...

- Ganska lite folk klockan 03:58...

- Klockan 09:10 | Copenhagen | SK403...

- Mot San Francisco, Kalifornien...

- Arlanda - Köpenhamn SAS Airbus A320...

- Tre timmar med denna utsikt. Hurra...

- Jag köpte Kims nötter - snurrigt...

- Tredje flyget ovanifrån...

- Till San Francisco från Köpenhamns flygplats...

- Tusen tack...

- Här står hon utanför hotellet och jag kärade ner mig vid första ögonkasstet. Nu gifter vi oss i Las Vegas. Se upp för pållen...

- Min älskling i fyra veckor. Jaja, det är Kims bil också...

- Nu ska jag läsa bil-bibeln...

18 kommentarer:

  1. Hälsa min kusin om du ser henne när ni kommer till SF ;) Ha det så bra nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Ja just ja. Det hade jag glömt. Det ska kag göra :D

      Radera
  2. Ser att ni kommit fram. Men det blev försening som Kim verkar haft på känn... :) Vilken bil! Jag kan inte mycket om bilar direkt men man har ju ögon att se med iaf. Har alltid tyckt Mustanger är fina. Är riktigt avundsjuk faktiskt :) Hälsa Kim från mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette, va kul att du läser. Kim hälsar tillbaka, hon tyckte flygresan var jobbig. Kul att du gillar Mustanger, det kommer komma (alldeles för många) fler bilder på skönheten i bloggen :)

      Radera
  3. Jag följer nu bror!!ser du att nu kan jag kommentera oxå ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja va kul!!! Kul att du kommenterar också. Kram :)

      Radera
  4. Ser du jag följer bror samt kan kommentera nu☺

    SvaraRadera
  5. Jag vill åka till San francisco

    SvaraRadera
  6. Jag vill bo i San Francisco.

    SvaraRadera