måndag 7 januari 2019

Nya Zeeland-resan 2019-01-07

#nyazeeland #australien #auckland #christchurch #sydney #alicesprings #melbourne

Falun, Dalarna

Jag kollar om mitt pass ligger i ryggsäcken, vilket det har gjort dom senaste tre gångerna som jag har kollat. Jag drar ut handtaget på min tolv kilo tunga resväska, slänger upp ryggsäcken på ryggen och går bort till Faluns tågstation. Jag får vänta en stund på tåg 19 mot Stockholm, till slut dyker det upp på spår 1A och vi rullar iväg exakt enligt tidtabellen.

Arlanda, Stockholms län
Efter två timmar och 17 minuters tågresa kliver jag av på perrongen under Arlanda, det här innebär att jag måste vänta i sju timmar innan planet lyfter mot Dubai. Jag sov ingenting i natt och det börjar märkas, jag hoppas att jag kommer kunna sova på den sex timmar långa flygresan. Jag har en bekant som flyger till syd-amerika idag, vi var på Arlanda samtidigt men vi hann inte träffas tyvärr. Trevlig semester Mattias, vi ses om fem veckor.

Jag lyckades ta mig en liten tupplur på en otroligt obekväm bänk, jag hade nog lyckats somna stående annars. Jag gick fram och tillbaka som en varg runt het gröt på Terminal 5, flygbolaget Air China hade lagt beslag på mitt flygbolags incheckningsdiskar och det var fruktansvärt segt. Visserligen får jag skylla mig själv som tog ett så tidigt tåg, men jag ville inte missa flyget på grund av vagnsfel, nerriven kontaktledning eller vad SJ nu brukar skylla på.

Jag är hyffsat bra på att slå ihjäl tid på flygplatser, det har jag fått lära mig efter alla resor jag gjort - det tillhör liksom resandet. Jag drog ut och fotade det arton år gamla flygledartornet som påminner om Darth Vader från Star Wars tycker jag. Vill man följa mig och mitt plan till Dubai på flightradar24.com så är flygnumret EK155 och mellan Dubai och Nya Zeeland så är flygnumret EK448.

Klockan 17:45 checkar jag in resväskan och sen går jag genom säkerhetskontrollen utan anmärkning, jag kom ihåg att ta av mig kepsen den här gången. Direkt efter säkerhetskontrollen gick jag och köpte på mig ett par vattenflaskor att ha på planet, jag blir så jäkla torr i halsen av att åka flygplan. Sen hittade jag en skön soffa med USB-uttag och här laddade jag min mobiltelefon, det har varit en lång dag för oss båda. Det är nu tre timmar kvar innan planet lyfter.

Efter att ha laddat batterierna så går jag igenom ytterligare en säkerhetskontroll, sen går jag bort till gate F62 och utanför dom stora fönstren väntar en Boeing 777-300 ER, förkortningen ER står för Extended Range vilket betyder förlängd räckvidd på svenska. Klockan 20:30 går jag ombord på Emirates flight EK155 och vi lyfter klockan 21:22. Tack för att du besöker mig.

flightradar24.com: Arlanda - Dubai Dubai - Nya Zeeland

- Resväskan väger endast tolv kilo, jag är nöjd

- Falu järnvägsstation

- Tåget till Stockholm

- En Volvo till min mor

- Letar efter mitt flyg

- Den obligatoriska Arlanda-ölen

- Julgran på Arlanda

- Dubai klockan 21:10 är mitt plan

- Låt mig få hålla upp ett flygplan naken

- Det 83 meter höga flygledartornet kostade 114 miljoner kronor att bygga

- Emirates Boeing 777-300ER som är fem år gammalt, det är fräscht!