torsdag 9 februari 2012

Vinterutbildning Bandvagn 6-9 feb 2012

Jag har precis kommit hem efter en fyra dagars bandvagns-utbildning i Trängslet i Älvdalens kommun, Dalarnas län. Här fick vi lära oss att köra i skogen i snö som gick upp till knäna, vilket var lite svårare än på sommaren då bandvagnen kanade lätt i sidled. Jag kanade på ett ställe så en tall hamnade mellan fram och bakvagn, så det var bara att vänta på en vinch mitt i skogen.

I kursen ingick bland annat mörkerkörning i en kraftledningsgata där det gällde att ta sig fram bland stolpar och vajrar, vilket var jättekul. Jag haft en toppen vecka uppe i Trängslet. Kursen hölls av F.A.K. och vill du lära dig att köra bandvagn så håller F.A.K. kurser titt som tätt och du får betalt, gratis uppehälle och mat. Kolla in F.A.K.'s hemsida.


Bandvagn 206 (BV 206)



Bandvagn 206 (BV 206)



Midjestyrd



Ombyggd för 2,2 miljoner kr



Motorvärmaren består av en blåslampa



Byte av innerhjul



Snön gick upp till knäna



Nattkörning i kraftledningsgata



Vacker vinterdag med sol



Som sagt, mycket snö

4 kommentarer:

  1. Låter som en bra grej..om man är lagd åt det hållet :)

    SvaraRadera
  2. Haha. Jo det var det :) Är inte du lagd åt det hållet? ;)

    SvaraRadera
  3. Jag skulle ju klart vilja ha en bandvagn. Bor på Öland och vi har fått låna 8 bandvagnar av Försvaret inför den kommande vintern. Men skulle vilja ha en själv. Men jag misstänker att de kostar en mindre förmögenhet.

    Minns för några år sedan när hela norra delen av Öland norr om Borgholm var insnöat med snödrivor på upp till fyra meter på grund av de starka vindarna och kraftigt snöfall.

    Burr!

    // Bocken Bruse
    http://www.bockenbruse.com


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar, jag kollade runt lite och hittade en bandvagn för 484,000 kronor. Kolla här: http://www.blocket.se/sodermanland/Bandvagn_206_Med_Tippflak_39262444.htm
      Men jag håller med, jag vill också ha en bandvagn. Dyr hobby och säkert dyra i underhåll.
      Ha det gott // Tompa

      Radera