torsdag 22 november 2012

25 år som gamer

Det slog mig här om dagen, det är i år minst tjugofem år sedan som jag spelade mitt första tv-spel. Året är 1986 eller tidigare, jag har en klasskompis som har ett Intellivision hemma och som vi spelade på så ofta vi kunde. År 1987 är jag är runt 15 års åldern och jag har min första Pryo (Praktisk Yrkeslivsorientering, som senare blev Prao) som är på stans Lek & Hobby butik. Lek och Hobby var på den tiden som en blandning av BR Leksaker och Gamestop. En dag snurrade teve-apparaterna bakom disken med något jag aldrig sett. Jag frågade en ur personalen och han förklarade att det var ett Nintendo tv-spel och spelet Exitebike. Det här var på hösten och på påskafton året efter (1988) kom min kära mor in med ett Nintendo och resten är som det brukar heta historia. Samma år spelade jag C64 hos en annan klasskompis, men det är ju en dator. På den spelade vi Barbarian på som var ett våldsamt spel. Av alla hobby's jag haft så är detta det enda jag aldrig tröttnat på.

I kriget mellan Nintendo och Sega så stod jag alltid på Nintendo's sida och gjorde så till början av 00-talet då jag gick över till Sony's maskiner. Jag spelar dagligen flera timmar om dagen och om samhällets debatt om hurvida man är spelmissbrukare eller inte så tycker jag att man är missbrukare om man missköter jobb/skola och andra saker. Jag har inte tröttnat än som sagt och när trailer nummer två till Grand Theft Auto V släpptes förra veckan så känner jag att min hobby är här för att stanna. 2013 ser ut att bli ett fantastiskt år med en hel del stora speltitlar och snart släpps förhoppningsvis nya Playstation 4 och framtiden som gamer ser ljus ut. Här listar jag spel som betyder mest för mig.

2012
Resident Evil 6
Need for Speed: Most Wanted 2012
Assassins Creed III

2011
Batman: Arkham City
Killzone 3
Uncharted 3: Drake's Deception
Little Big Planet 2
Super Street Fighter IV: Arcade Edition
Saints Row 3
Assassins Creed: Revelations

2010
Just Cause 2
Super Street Fighter IV
Grand Theft Auto IV: Episodes from Liberty Stories
Red Dead Redemption
Need for Speed: Hot Pursuit
Gran Turismo 5

2009
Resident Evil 5
Street Fighter IV
Batman: Arkham Asylum
Saints Row 2
Killzone 2
Assassin's Creed II
Colin McRae: Dirt 2
Uncharted 2: Among Thieves

2008
Grand Theft Auto IV
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Little Big Planet
Mercenaries 2: World in Flames
Midnight Club: Los Angeles
Mirror's Edge

2007
Uncharted: Drake's Fortune
Assassin's Creed
Colin McRae: Dirt
Grand Theft Auto: Vice City Stories

2006
Metal Gear Solid 3: Subsistence
Grand Theft Auto - Liberty City Stories
Just Cause
Tomb Raider: Legend
Need for Speed: Carbon
OutRun 2006: Coast 2 Coast
Shadow Of The Colossus
Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent

2005
Metal Gear Solid 3: Snake Eater
Resident Evil 4
Grand Theft Auto: Liberty City Stories
Mercenaries: Playground of Destruction
Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory

2004
Grand Theft Auto: San Andreas
Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Metal Geal Solid: The Twin Snakes
Colin McRae Rally 2005
Midnight Club 3: DUB Edition
Hitman: Contracts

2003
Colin McRae Rally 3 - PS2
Colin McRae Rally 04 - PS2
Tom Clancy's Splinter Cell - PS2
World Rally Championship 3 - PS2
Resident Evil 2 - NGC
Metal Gear Solid: Substance - PS2
World Rally Championship 3 - PS2

2002
Grand Theft Auto: Vice City - PS2
World Rally Championship 2 - PS2
18 Wheeler: American Pro Trucker - NGC
Ico - PS2
World Rally Championship II: Extreme - PS2

2001
Grand Theft Auto III - PS2
Ico - PS2
World Rally Championship - PS2
18 Wheeler American Pro Trucker - PS2
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - PS2
Grand Theft Auto III - PS2
The Simpsons Road Rage - PS2
World Rally Championship - PS2

2000
Resident Evil 2 - N64
18 Wheeler: American Pro Trucker - Arkad

1999
Metal Gear Solid - PSX
Donkey Kong 64 - N64
Jet Force Gemini - N64
Nuclear Strike 64 - N64

1998
The Legend of Zelda: Ocarina of Time - N64
Resident Evil 2 - PSX
1080° Snowboarding - N64
Banjo-Kazooie - N64
Cruis'n USA - N64
Cruis'n World - N64
F-Zero X - N64
Mission: Impossible: Expect The Impossible - N64
Turok 2: Seeds of Evil - N64
Yoshi's Story - N64
Colin McRae Rally - PC
Starcraft - PC
Crazy Taxi - Arkad
Gran Turismo - PSX

1997
Mario 64 - N64
Top Gear Rally -N64
Pilotwings 64 - N64
Lylat Wars (Star Fox) - N64
Star Wars: Shadows of the Empire - N64
Resident Evil - N64
Goldeneye 007 - N64
Diddy Kong Racing - N64
Blast Corps - N64
Mario Kart 64 - N64
Turok: Dinosaur Hunter - N64
Wave Race 64 - N64
Grand Theft Auto - PSX

1996
Resident Evil - PSX
Tomb Raider - PSX
Soviet Strike - PSX
Resident Evil - SS
Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble - SNES
Killer Instinct Gold - N64
Warcraft II: Tides of Darkness - PC

1995
Simcopter - PC
Super Punch-Out - SNES
Killer Instinct - SNES
Super Mario World 2: Yoshi's Island - SNES
Nhl 96 - SNES
Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest - SNES
Sega Rally Championship 1995 - Arkad

1994
Rock N' Roll Racing - SNES
Nhl 94 - SNES
Super Metroid - SNES
Donkey Kong Country - SNES
Cruis'n USA - Arkad

1993
Super Mario Kart - SNES
Pilotwings - SNES
Super Smash TV - SNES
Super Star Wars - SNES
Desert Strike - SNES
Starwing - SNES
Super Swiv - SNES
Super Mario All Stars - SNES
Mega Man 4 - NES
Gargoyle's Quest II - NES
Mega Man 5 - NES

1992
Super Mario World - SNES
Super Tennis - SNES
F-Zero - SNES
Super Castlevania IV - SNES
The Legend Of Zelda: A Link To The Past - SNES
Teenage Mutant Hero Turtles IV - SNES
Top Gear - SNES
Street Fighter II: The World Warrior - SNES
Mega Man 3 - NES
Metal Gear 2: Snake's Revenge - NES
Star Tropics - NES
North & South - NES
The Guardian Legend - NES

1991
Double Dragon II: The Revenge - NES
Journey To Silius - NES
Dr. Mario - NES
Super Mario Bros 3 - NES
Teenage Mutant Hero Turtles II: The Arcade Game - NES

1990
Tetris - NES
Castlevania II: Simon's Quest - NES
Knight Rider - NES
Teenage Mutant Hero Turtles - NES
Bionic Commando - NES
Blades of Steel - NES
Mega Man 2 - NES
Probotector - NES
Mike Tyson's Punch Out!! - NES
Duck Tales - NES

1989
Gunsmoke - NES
Super Mario Bros 2 - NES
Rush'n Attack - NES
Cobra Triangle - NES
Track & Field II - NES
Mega Man - NES
Metal Gear - NES

1988
Metroid - NES
Rad Racer - NES
Kid Icarus - NES
Ice Hockey - NES
R.C. Pro Am - NES
The Legend Of Zelda II: Adventure Of Link - NES
Top Gun - NES
Castlevania - NES
The Goonies II - NES

1987
Super Mario Bros - NES
The Legend Of Zelda - NES
Kung Fu - NES
Mike Tyson's Punch Out - NES
Clu Clu Land - NES
Slalom - NES

1986
Exitebike - NES
Ice Climber - NES
Mario Bros - NES



Året är 1987 och det började med det här spelet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar