måndag 15 juli 2013

NES fyller 30 år idag

Det är precis idag 30 år sedan (1983) som det japanska företaget Nintendo lanserar tv-spelsmaskinen Family Computer i hemlandet Japan. Det tog dock tre år innan den släpptes i Sverige och då under namnet N.E.S. som står för Nintendo Entertainment System. I samma veva hade jag min första P.R.A.O som var på Lek & Hobby i stan och jag minns att bakom disken på väggen hängde det små tjock-tvapparater som visade något färg-glatt. Jag frågade en kille bland personalen vad det var för något, det där är ett NES med spelet som heter Exitebike fick jag till svar. Lek & Hobby hyrde ut NES och efter mycket tjat så hyrde min mor hem en NES och vi spelade som idioter. Påskafton 1988 kom så min mor in med en påskpresent som hon kallade det för och det var en NES som hon hade köpt till oss och på den vägen är det. Jag spelar fortfarande väldigt mycket spel, det är min största hobby och det är väl en verklighetsflykt om man nu ska börja granska varför jag spelar. Så ett stort tack till Nintendo som släppte NES i Sverige tack vare företaget Bergsala som importerade spelen. Tack!


- NES fyller 30 år i Japan idag, grattis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar