lördag 1 augusti 2015

Mission: Impossible - Rogue Nation

Jag var 15 år när Top Gun hade premiär i Sverige 1986, tuffa piloter och en grym kärlekssaga gjorde att filmen blev min absoluta favoritfilm. Tom Cruise blev snabbt min favorit-skådis även om han gjorde några usla roller i filmer som Cocktail, Born on the fourth of July och Days of Thunder. År 1996 var Tom Cruise tillbaka och den här gången hade han  gjort en film som var baserad på min favorit tv-serie - Mission Impossible. Den första filmen var helt okej, uppföljaren som kom år 2000 är den bästa i serien tycker jag. Tredje och fjärde filmen är riktigt bra filmer och nu är det alltså dags för del fem som heter Mission: Impossible - Rogue Nation.

Filmen öppnar upp starkt, Ethan Hunt hänger på utsidan av ett flygplan (Airbus 400) och det är action - i 30 min. Sen dippar den ett bra tag på babbel för att sedan bjuda på mer action. Skådespelarna gör ett grymt bra jobb, Tom Cruise är grym. Det finns helt enkelt ingen bättre skådis än Tom, det har det aldrig gjort och det kommer hellre att göra det - tycker jag. Två svenska skådespelare är med i rollistan, tyvärr pratar dom svenska med varandra vilket jag avskyr i en film från Hollywood, det har vi ju redan hört i flera filmer. Datakillen Benji är lika rolig som vanligt och tillför humor till ett manus som annars består av action och babblig dialog. Filmen är riktigt bra, jag hade tyvärr skyhöga förväntningar på den och jag satt och väntade på mer. Filmen får en svag femma av fem vargar. Gå och se den!

- Betyg: 5 av 5 vargar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar