söndag 27 december 2015

Spanar efter vargar i natten

Klockan var 02:00 när det ramlade in rapporter om att två vargar hade synts på Lugnet i Falun, en kille i bil hade fått bromsa för två vargar som sprang över Lugnet-leden vid 01:30. Jag slängde mig över min mobil och ringde efter en taxi, jag klädde mig varmt och gick ut till taxin. Etthundra kronor fattigare, men en taxiresa rikare befann jag mig nu på frisbeegolf-banan på Lugnet. Jag gick över åkrarna nedanför Åsbobacken och jag gick halva grusvägen upp till "tv-tornet" sen gick jag upp på toppen på Åsbobacken och vidare in i skogen där jag vet att det brukar finnas hästar. Med årets sista fullmåne som sällskap gick jag sedan förbi snökanonerna nedanför "mördarbacken", jag kollade efter spår av Canis Lupis i snön utan resultat. 

Jag hoppas verkligen på att det var falskt alarm, för lika mycket som jag hoppades att få se varg, lika mycket hoppades jag på att inte få se skymten av varg. Skulle det vara så att två vargar har slagit sig ner i Skuggarvet/Sundborn så är det illa, det området är fullt av bebyggelse och jag är övertygad om att där vill man definitivt inte ha någon varg in på knutarna. Om det inte var falskt alarm så hoppas jag verkligen på att det var två spanare/spejare från Korså-reviret, en varg klarar lätt att ta sig 10-15 mil på ett dygn. Jag håller alla tummar jag har att det är det sistnämnda. Klockan 03:10 gav jag upp, men jag var överlycklig över att jag varit i hasorna på två vargar bara 50 minuter efter dom. Så här nära har jag aldrig varit vilda vargar förut, om det inte var falskt alarm då. Jag ringer efter en taxi, men det är lördagnatt och alla taxibilar var upptagna med att skjutsa hem folk från krogen. Chansen att få tag på en taxi var alltså lika stor som att få se varg, det var bara att gå hem. Jag såg inte skymten av Fenrisulven heller och tur var väl det, det tog mig 45 minuter att gå hem - i sju minus grader. Men inget kunde förstöra den här nattens lycka.

- Klockan 02:30, inga vargar...

- Klockan 03:00, inga vargar...

- Ett foto som jag tog inne i varghängnet på Kolmården 2009...

- Shaun Ellis och hans vargar som jag fotade i England 2012...

4 kommentarer:

  1. Bättre chans att få se varg hemma hos oss :)

    SvaraRadera
  2. Bor på ängen bakom åsbobacken i tegelhuset. Här finns både varg och Björn �� För ett par år sen så låg det en halväten rådjur vid entré trappen när vi vaknade. Björn springer folk på titt som tätt och ser man inte björnen själv så ser man björnspillning här och där. Vildsvinen har också hittat hit tyvärr. Erkänner att jag inte är jätte glad över varken björn, varg eller vildsvin. Speciellt inte när man har hundar som man ska ut och rasta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar, hur du hittade mig och min blogg förstår jag inte, men kul är det. Menar du att det finns varg där du bor? Då blir jag väldigt ledsen, både för vargen och din skull. God fortsättning /

      Radera