söndag 24 januari 2016

Australienresan 2016-01-24

Alice Springs, NT, Australien
Jag vaknade strax efter sju i morse, jag tog upp min mobil och låg och slö-surfade en stund. Vid den här tiden på dygnet fungerar vandrarhemmets wi-fi ganska bra, jag kan inte kolla på filmklipp, men jag får i alla fall se bilder. På kvällarna när alla gästerna på vandrarhemmet använder nätet är det så långsamt att det driver mig till vansinne, igår skulle jag posta ordet supergilla på Facebook. Det gick inte! Tio svenska bokstäver på max 1kb var som att skicka blöt cement genom ett vasstrå. Efter att ha slösurfat en stund på morgonen somnade jag om.

Klockan 08:59, det vill säga en minut innan mobillarmet skulle börja ringa, vaknar jag pigg som en kamel. Jag klev upp och gjorde mig i ordning eftersom Christopher skulle hämta mig klockan 09:15 utanför vandrarhemmet Haven. Christoffer hämtade upp mig och vi for iväg till Alice Springs kyrka, jag fick en fix idé igår om att jag skulle följa med honom. I kyrkan var det fullt, gudstjänsten höll på i en timme och det var ganska skönt att sitta där inne. Här hade jag verkligen tid att tänka en stund på livet. Jag funderade på hur lycklig jag är som får uppleva den här resan och att jag har ett jobb där hemma. Jag fick mig en funderare på att jag borde vara mer tacksam till livet.

Efter kyrkobesöket åkte vi några kvarter bort till K-mart som är ungefär som Ica Maxi. Alice Springs är inte stort, centrala delarna är väl cirka fyra fotbollsplaner stort. Här handlar jag ett USB-minne som jag ska föra över alla Christophers bilder på. Sen handlar Christopher en dokumentportfölj och sedan åker vi till truckstoppet, Chridtopher ger mig bilnycklarna till hans firmabil och säger att jag kan låna bilen om jag vill. Men jag vet inte om jag vågar. Visst körde jag över tio mil på vänster sida igår, men det var bara på raksträckor. Jag tackar honom ödmjukast. Jag går ut på parkeringen och fotar lastbilar, det är full fart på chaufförerna idag med. Idag är det en stor skillnad på vädret, det är varmt med torr luft istället för fuktig luft.

Senare på eftermiddagen bjöd jag Christopher på middag, det blev pizza. Sen åkte vi och tvättade hans bil och sedan skjutsade han hem mig. Jag förde över alla foton som jag tog på Christopher igår på en USB-sticka som han ska få. I morgon kommer det världsberömda tåget The Ghan, det får jag inte missa.