tisdag 17 januari 2017

USA-resan 2017-01-17

Arlanda, Stockholm

Jag sov på vandrarhemmet Jumbo Stay i natt, det ligger precis vid Arlanda. Anledningen till min övernattning  här var att mitt plan som jag ska resa med idag avgår redan klockan 07:20 och det går inga tåg så tidigt till Arlanda från Falun. Det var ett förbaskat trevligt vandrarhem, det märkliga är att år 1991 stod flygplanet uppställt i Miami under ett helt år. Jag intog frukosten i planets nos, packade ihop mina prylar och tog bussen från alfa-parkeringen in till terminal 5. Härifrån gick jag bort till terminal 2, lämnade in resväskan och fick mina två boardingcard.

Jag traskade sedan bort till säkerhetskontrollen och passerade den utan problem, sedan går jag bort till gate 86 och inväntar mitt plan. Jag flyger med British Airways till London med flightnummer AY5937 som idag trafikeras av en Airbus A320. Planet lyfter klockan 07:53, hela 33 minuter efter utsatt tid. När vi flyger över Danmark så träffar vi på turbulens, den avtar så fort vi når havet igen.

Heathrow, London

Klockan 10:10 svensk tid sätter piloten ner oss på Heathrow. Jag befinner mig nu i terminal 5 och eftersom jag ska till terminal 3 så blir det att åka buss, men först blir det en utfrågning av säkerhetsfolket på American Airlines innan jag får åka någon buss. Dom frågar mig om vad jag ska göra i USA och vad jag jobbar med hemma i Sverige. Sen släpper dom mig och jag kliver ombord på en vit buss, Heathrow är gigantisk och bussturen tar tio minuter. Väl framme på terminal 3 letar jag reda på min gamla vän Adam och vi går bort till gate 40, här väntar American Airlines Boeing 777-300 med flightnummer AY4029. Planet lyfter klockan 12:38 istället för 12:05 svensk tid.

Miami, Florida

Klockan 21:28, svensk tid, landar vi på Miamis internationella flygplats MIA. Här är klockan 15:28 och jag är så oerhört glad att jag befinner mig i USA och min favorit-stad i USA igen. Efter att fixat med blanketter, gått genom säkerhetskontrollen och hämtat ut min resväska så hoppar jag och Adam in i en taxi. 45 dollar fattigare checkar vi in på The Catalina Hotel & Beach Club som ligger precis intill vackra Miami Beach. Vi slänger in våra väskor och går bort till en av dom mest kända gatorna här i Miami, Ocean Drive. Neonskyltarna lyser med en massa olika färger, jag fotar alla som är rosa och turkosa. Vi hittar på en restaurang som vi äter middag på, att sitta ute på en uteservering och bara njuta av nätterna i Miami är verkligen något som jag uppskattar. Det är något speciellt med Miami, av alla städer som jag har besökt i USA så är Miami favoriten. Att tv-serien Miami Vice spelades in här spelar så klart stor roll för mig eftersom jag avgudar den tv-serien.

Mätt och belåtna gick vi omkring i området med art déco-byggnader. I morgon ska det bli 25 grader varmt och då ska vi åka omkring i Miami för att fota några inspelningsplatser där man spelade in Miami Vice, det ser jag fram emot. Jag ska även dricka en alkoholfri drink som heter Miami Vice, det kommer att blir mycket Miami Vice i morgon.

- Arlanda-Heathrow med British Airways

- Avisning innan starten

- Mellan Arlanda och Heathrow

- Miami <3

- Adam åker på sin väska

- American Airlines tar mig från Heathrow till Miami

- Vingen på 777-300 är gigantisk

- Nära nu. Älskade Miami vad jag har saknat dig <3

- Hotellrummet på The Catalina Hotel

- Jag är supernöjd med rummet

- Jättefin färg

- Turkost är vackert

- Det berömda hotellet Colony

- Rosa

- Mat

- South Beach, Miami

- Läcker poster med rosa och turkost

1. Gud vad snajdigt att kunna åka på väskan! Fast i min värld hade den där väskan aldrig räckt till ;)

1. Haha. Det sjuka är att det där är allt han har med sig. Jag har en full ryggsäck och en resväska fylld med kläder och prylar

2. Njut nu av semestern 😎

1. Tack. Det gör jag 😎
      Tack för din kommentar 😊

3. Fett avis när man sitter i ett 4 gradigt Göteborg. Men en sak slår mig, hur har du råd att resa så mycket till dessa najsiga resmål? Tjänar gott eller är en stjärna på att lägga undan o spara pengar till resor, hade gärna rest också så här men har varken pengar eller så många lediga dagar.

1. Hej Marin, va kul att du hittade hit. Visst har du varit här förut? 😊

Va kul att du frågar om hur jag har råd. Jag jobbar som yrkeschaufför och jag tycker att jag tjänar bra. Du kanske har hört talesättet: "Det är inte dom stora inkomsterna som gör dig rik, det är dom små utgifterna" Det ligger mycket sanning idet faktiskt.

För det första äger jag ingen bil. Här spar jag alltså ungefär 20,000 kronor per år eller mer. Sen dricker jag inte alkohol eller går på dyra krogar. Jag köper sällan kläder och jag försöker att aldrig äta ute utan köper billig mat som jag gör storkok på. Jag har en ganska billig hyra också. Så kort sagt så försöker jag snåla så mycket det bara går och det är lätt att spara när man har resdrömmar. I höst ska jag till Chicago och jag ska jobba hela sommaren utan semester.

Tack för din kommentar. Kul att du frågar 😊

2. Ja jag har själv flera resdrömmar, bland annat att återbesöka Boston o New York nu till Sommaren, men får se om det blir av.