onsdag 12 juli 2017

Besök från Australien

Mina vänner Daniel och Eva bor i Melbourne, Australien. Dom är i Sverige just nu och idag kom dom till Falun. Sist jag såg dom var när jag besökte Australien i januari 2016. Daniel och jag jobbade tillsammans fram till 2009, sen flyttade han och hans fru Eva till Svärdsjö och Daniel började jobba där. Vi tappade kontakten helt när Daniel och Eva sedan flyttade till Mora. Jag gjorde min första resa till Australien i februari 2011, vad jag då inte visste var att Daniel och Eva hade flyttat till Melbourne hösten 2010. Under min resa till Australien så besökte jag Australien Open i Melbourne, något som jag fått veta i efterhand att Daniel också hade gjort.

Vi var aldrig på samma arena, jag såg Robin Söderling vinna en av matcherna, Daniel såg matchen där Robin åkte ut. Väl hemma i Sverige igen så talade min kollega Ronny om att Daniel och Eva hade flyttat till Australien. Något förvånad började jag ringa gamla telefonnummer som jag hade till Daniel, alla var avslutade. Jag började kolla upp om Daniel fanns med på Australiens version av gula sidorna, men jag gick bet. Tiden gick och jag ringde till min vän och före detta kollega Ronny för att fråga om hon hade hört något från Daniel, det hade hon inte. Tredje gången som jag ringde till Ronny så sa hon att någon hade skrivit ut ett mail från Daniel och satt upp det på Daniels före detta arbetsplats i Mora.

Jag skundade mig att ta resa på telefonnumret till Daniels före detta arbetsplats och bad att skulle faxa det till min arbetsplats som jag befann mig på. Faxet var en besvikelse, skrivaren som hade använts till utskriften hade kladdat ihop bokstäverna i mailadressen och faxens kvalitet hade inte gjort bokstäverna mer tydliga. Men jag tog dom bokstäverna jag hade och chansade ihop resten av den. Men mailet som jag skickade kom tillbaka, det var fel mailadress. Så jag gjorde ett nytt försök och det kom inte tillbaka, jag hade skickat iväg ett mail - till någon. Det kom inget svar den här dagen och inte dök det upp något mail till mig under dag två. Jag hade nästan gett upp när det kom ett mail dag tre, det var från Daniel.

Vi skickade några mail fram och tillbaka och i x år xxxx så gjorde jag min andra resa till Australien, naturligtvis så hälsade jag på Daniel och hans fru och jag bodde hos dom i fyra dygn. Jag fick träffa deras katter Smulan och Serafim och det händer att jag saknar dom busiga katterna som alltid låg och sov brevid mig i sängen. Vi träffas så fort vi kan och jag lovade Daniel och Eva att jag kommer ner och hälsar på i januari 2019 då jag ska till Nya Zeeland. Jag, Daniel och Eva gick och åt på Gott & Reco i Falun, sen for vi till Svärdsjö som ligger utanför Falun. Här besökte vi Daniels gamla arbetsplats och hans gamla kollegor.

Det blev en lång fikastund med trevliga människor och minnen. En av kollegorna visste vem min mor var så det var lite kul. På vägen hem åkte vi förbi huset som Daniel och Eva bodde i när dom bodde i Svärdsjö och när vi var här så gick vi också bort till en vacker badplats där man nästan kunde se Sundborn. Sen åkte vi hem till mig och kollade på min nya lägenhet, jag har bott här sedan oktober 2016 och Daniel och Eva har aldrig sett den tidigare. På kvällen åkte dom tillbaka till Mora. Nu kommer det dröja antingen ett år eller ett och ett halvt år innan vi ses igen. Daniel och Eva, tack för en fantastisk dag. Jag saknar er redan.


- Daniel och Eva


- Smulan och Serafim den första februari 2016

2 kommentarer: