onsdag 8 april 2020

Mitt musikintresse dog med Dennis Pop

Året är 1992 och jag sitter i min silvriga Volvo 240 GLT på väg till Enviken och till min kusin Ingemar, väl framme visade han mig ett albumet Happy Nation med popgruppen Ace of Base. När jag fick höra låten ”All That She Wants” så föll jag som en fura, det var i särklass det bästa jag hade hört och albumet stod på repeat hela den  natten.

Då hade jag ingen aning om vem som hade producerat albumet Happy Nation, men det var Denniz Pop, en man som skulle betyda otroligt mycket för mig. Denniz Pop eller Dag Volle som han egentligen hette, jobbade som DJ i slutet på 80-talet.

Efter ett tag bildades discjockeykollektivet SweMix Records och här remixade Denniz Pop låtar på kasettband och ibland blev låtarna så hårt remixade att resultatet blev helt nya låtar. SweMix Studios tog fram artister som Kayo och Dayeene, men det stora genombrottet fick man 1990 när man släppte låten ”Hello Africa” med Dr. Alban.

SweMix Records splittrades år 1992, men tillsammans med Tom Talomaa så öppnade Denniz Pop musikstudion Cheiron Studios år 1992. I Cheiron Studion producerade Denniz Pop låten ”All that She Wants” till gruppen Ace of Base och det blev en världshit. Låten ”The Sign” med samma popgrupp blev Cheiron Studions första Billbord-etta.

Under 1993 skrev Cheiron Studios skivkontrakt med hårdrocksgruppen I’ts Alive, sångaren i bandet var Martin Sandberg och Denniz Pop tog honom under hans vingar och Denniz Pop gav honom senare namnet Max Martin och resten är historia.

Cheiron Studios växte så det knakade och Denniz Pop hade nu ett gäng av unga låtskrivare och producenttalanger, några av dessa var Douglas Carr, Kristian Lundin, John Masiello, David Kreuger, Andreas Carlsson och Per Magnusson. Martin ”E-Type” Eriksson fick det minsta rummet på Cheiron Studios och när han släppte sitt första album var jag såld, jag fulkomligt dyrkade E-Type och jag hade upptäckt eurodiscon.

Låtar som producerats i Cheiron Studios blev världshits och det dröjde inte länge förrän världsstjärnor som Britney Spears, Justin Timberlake och John Bon Jovi besökte Dennis Pop och Cheiron Studios. Det var rena hysterin när Backstreet Boys besökte Cheiron Studios, det kryllade av människor som ville få en skymt av pojkbandet. 

Artister som fick chansen att jobba med Denniz Pop och Max Martin kom in på Cheiron Studios och kom i regel ut med blivande hits. Den svenska artisten Robyn slog igenom i USA tack vare två låtar från Cheiron Studios och jag fullkomligt älskade allt som Dennis Pop och Max Martin spottade ur sig.

Det såg länge ut som att inget kunde stoppa guld-duon Denniz Pop och Max Martin, men den 30 augusti 1998 dör Denniz Pop av cancer. Max Martin fortsatte producera musik i Cheiron, men två år efter Denniz Pops död lade man ner Cheiron Studion och jag tappade allt intresse för musik,

År 2001 öppnade Max Martin en ny studio som hette Maratone Studios och här jobbade han tillsammans med Rami Yacoub och här tog man fram Britney Spears album Britney. Efter det så jobbade Max Martin med världsstjärnor som Bon Jovi, Celine Dion, Kelly Clarkson, Backstreet Boys, Pink, Avril Lavigne, Katy Perry, Leona Lewis, Kesha, Usher, Flo Rida, Christina Agulera, Taylor Swift, Maroon 5 med flera.

Sakta men säkert började jag få tillbaka mitt intresse för musik igen och det var tack vare Max Martin. Det är inte ofta det händer nu för tiden, men när jag hör en bra poplåt behöver jag sällan googla vem som ligger bakom den, för det hörs att det är Max Martin. Idag har han 21 stycken ettor på den amerikanska  billboardlistan. 

Jag fullkomligt älskar i stort sett allt som Denniz Pop gjort och allt började med en tur till Enviken 1992 och låten ”All That She Wants”. Dennis Pop blev 35 år gammal - vila i frid.

Artister som jobbat med Dennis Pop, Max Martin mfl:
3T
Ace of Base
Backstreet Boys
Britnet Spears
Dr. Alban
E-Type
Herbie
Jon Bon Jovi
N’Sync
Rednex


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar