måndag 23 juli 2012

Englandsresan 2012-07-23

Klockan 00.10 UK / 01.10 SE
Tåget stannar på Paddington Stationen och alla butiker här är stängda, det är väldigt lite folk som rör sig på stationen och jag vet faktiskt inte hur jag skall ta mig till Heathrow härifrån för jag vet att snabbtågen slutat gå vid den här tiden på dygnet. Jag lyckas hitta några spärrvakter, och jag frågar dom om det gick nåt snabbtåg för säkerhets skull men det gjorde det inte. Det gick bussar, men det var flera byten så jag tänkte att jag provar nog taxi istället.

Klockan 00.20 UK / 01.20 SE
Jag befinner mig utanför tågstationen och jag behöver inte vänta länge på en taxi, jag frågar föraren om hur mycket det skulle kosta att åka in till Heathrow och han svarar 60 pund lite vresigt. Jag kollar igenom min plånbok och det visar sig att jag har 65 pund kvar. Jag tog ut en hel del i Combe Martin så att jag inte skulle vara strandsatt på Paddington, men 60 jäkla pund hade jag inte räknat med att kalaset skulle kosta. Jag tyckte att jag inte hade några val för jag var inte sugen på att hålla på att byta en massa bussar mitt i natten, dessutom kände jag mig trött och när jag är trött så blir man mindre på sin vakt.

Flera jag pratat med anser att det är ganska tryggt att vistas i London på nätterna, men det kändes tryggare med taxi. Jag hoppar in i taxin och försöker att se någonting under resan, jag letar efter London Eye och Big Ben i den engelska natten men jag går lottlös. Taxiresan tar precis trettio minuter men nu visar taxametern 67 pund. Jag förklarar för föraren hur det ligger till men det är lugnt svarar han betydligt trevligare i tonen. Han frågar om jag behövde kvitto på pengarna och jag förstår att han förmodligen måste fifla så jag svara nej tack. Jag ger honom mina £65 och tackar för skjutsen och jag är nu framme på Heathrow och terminal fem.

Det är nu sex och en halv timme kvar tills mitt plan lyfter och jag går omkring i den rätt så tomma terminalen för att leta efter en butik att handla i men allt är stängt och jag känner mig väldigt sliten så jag går och lägger mig under några bänkar på det kalla och hårda stengolvet. Jag slumrar till några gånger men vaknar då och då och när det står två tjejer och diskuterar högljutt precis intill mig så tar jag min ryggsäck och går en promenad för att försöka piggna till.

Jag hittar på en hiss som tar mig ner till den våning som jag kom ut på när jag landade igår och här finns en liten matbutik som öppnar klockan 04.00 UK / 05.00 SE, men tills dess är det en halvtimme så jag sätter mig ner och slår på datorn och skriver dom här raderna. Det är mycket att skriva så klockan hinner dock bli 04.45 UK / 05.45 innan jag går in och handlar smörgåsar och en liten söt kak-plåtask som ser ut som den officiella OS-loggan och som jag tänker använda som telåda hemma.

Plötsligt börjar jag att frysa trots att jag bär ett linne, en t-shirt, en stickad tröja och en regntät jacka på mig, jag känner mig trött och ganska sliten och jag gissar att kroppen börjar få nog av mig och den uteblivna sömnen som jag torterar den med, jag har varit vaken i 21 timmar nu och det dröjer innan jag kan sova på planet.

Klockan 05.00 UK / 06.00 SE
Jag tar hissen upp till incheckningsdiskarna och får reda på att jag kan checka in vid diskarna B,C,D och F. Men det går lika bra att checka in själv i en gör det själv automat, vilket jag gör med hjälp av en kvinna som jobbar på flygplatsen och vipps har jag mitt boardingcard i handen. Vad enkelt det var och vad skönt att slippa köa, fem minuter senare går jag igenom säkerhetskontrollen och utanför dom gigantiska fönstren så bevittnar jag sedan en fantastiskt vacker soluppgång över Heathrow. På en stor tv-skärm pratas det om dom olympiska spelen och jag slår mig ner och tittar samtidigt som jag fortsätter med min bloggtext och äter på mina OS-kakor.

Klockan 06.50 UK / 07.50 SE
Äntligen dyker min flight upp på skärmen bredvid mig. Det blir gate A9 och flighten är BA776. Trettiofem minuter senare går jag ombord på British Airways Airbus A320 och jag har nu tillbringat sex och en halv timme på Heathrow. På planet nickar jag till några gånger och jag missar när flygvärdinnorna delar ut smörgåsar. Så jag går efter om jag kunde få en macka och det var den godaste macka jag ätit på länge. Det var något med kyckling och curry på, sen somnar jag igen men vaknar med ett ryck när jag inser att jag dregglat. Haha!

På planet hem hade jag en kvinna i stolen till höger och vi börjar prata lite, det visar sig att hon var från Kanada och hon hade släkt i England, Sverige och Norge och nu flög hon runt som en dåre för att hälsa på alla. På hennes jobb fick hon jobba mer än helttid och sällan semester men nu hade hon hotat med att säga upp sig så då fick hon tå veckor. Arma kvinna!

Klockan 11.00
Vi landar på svenska mark och på Arlanda, det var en lugn och fin flygning och landningen var hur mjuk som helst. Arlanda ligger insvept av mörka moln och det duggar lite. Tråkigt, det var nästan tjugofem grader varmt och strålande solsken i London. Väl på Arlanda kommer nästa väntan, jag bokade ett senare tåg hem för att få ner priset med flera hundra så nu skulle jag vänta i fem timmar. Tyvär hittar jag en jättefin varg i glas som kostade 650 kr så dom hundralappar jag sparade på en billigare tågbiljett var som borta.

Klockan 16.03
Nu kliver jag på tåget som rullar tre minuter senare och jag känner mig glad att äntligen få slå mig ner och sova. Men jag nickar bara till några gånger, det är obekvämt och varmt. På Facebook skriver min vän Malin D. att hon är på väg hem med tåget från Stockholm. Jag frågar om det är samma tåg som jag tagit och det visar sig att det var det. Sen frågar jag vilken vagn hon satt i. Vagn fem fick jag till svar och nu visar det sig att hon satt två rader bakom mig. Humor!

Klockan 18.30
Tågresan tog två och en halv timme, men nu står tåget äntligen inne på station så jag kliver av med stapplande ben och går bort till bussen som ska ta mig hem. På bussen så kommer jag på att kylskåpet där hemma gapar tommare än vad det brukar så jag måste förbi Ica-butiken på väg hem. Suck! Jag ville bara hem, men jag var så hungrig. Jag kommer inte ihåg hur mycket det gick på eller vad jag hade handlat. Min hjärna brydde sig inte, den hade sagt upp kontakten med mig då jag hade varit vaken i trettiofem timmar i sträck, två dagar i sträck dessutom.

Klockan 19.05
Hem ljuva hem, men absolut inte borta bra men hemma bäst. För jag hade redan bestämt mig för att jobba som volontär för Shaun och Isla och i morgon skall jag ringa dom få se vad dom säger. Jag tar en dusch med tvål och schampoo den här gången, plockar upp det jag behöver ur ryggsäcken och jag orkar hålla igång i två timmar efter det jag kom hem, men klockan 21.00 är det god natt. Det tar inte många sekunder tills dess att jag somnar, slut som turist helt enkelt. Jag vaknar 09.00 dagen efter och har således sovit i tolv timmar.

Mittersta tavlan, andra raden uppifrån. Där är mitt plan

Heathrow terminal 5 låg faktiskt riktigt öde

Tunnelbanorna i London, här med IKEA reklam

En söt kakask med den officiella OS-loggan på, den ska bli min telåda.

Så här ser OS-stadion ut

Den gigantiska flygplatsen Heathrow

Cool arkitektur

"Lilla" Arlanda ligger insvept i regnmoln

British Airways Airbus A320 tog mig hem från Heathrow