fredag 10 januari 2014

Australienresan 2014-01-10

Sydney, Australien
Jag vaknade mitt i natten och kände mig sjuk, febrig och eländig som en gubbstrutt försökte jag somna om och hoppades på att jag skulle vakna frisk. Men nej, jag vaknade runt tio och var ännu mera sjuk, jag frös och svettades om vartannat. Jag går in och tar en dusch i tron på att det ska bli bättre, efter duschen häller jag i mig Ipren och massor av vatten. Jag försöker ta mig till McDonalds på samma gata som jag bor på för att spisa brunch och jag lyckas med nöd och näppe att ta mig dit. Sen vill jag självdö ute på en stäpp eller i alla fall försöka lägga mig i fosterställning och gråta.

Varje ljud är nu jobbiga att lyssna på, en kvinna smäller igen en bildörr och jag håller på att göra på mig. En buss tutar så jag håller på att lägga mig på trottoaren då benen inte bär, till slut kommer jag hem. Tjejerna på rummet sover fortfarande, det är helt galet hur mycket dom sover. Dom sov redan vid 22-tiden i går kväll och dom sover fortfarande när klockan är efter elva.

Jag tar och tvättar en maskin med smutstvätt och jag bloggar ikapp eftersom jag ligger efter igen, det blir tyvärr så då Sydney är helt underbar på kvällarna. Efter att ha bloggat och tvättat så lämnar jag vandrarhemmet Maze när klockan är 13:45, jag går ner till färjorna vid Circular Quay och åker mot en av Sydneys mest berömda strand, Manly Beach. Klockan är 15:10 när färjan angör Manly, det tog trettio minuter från Opera Huset. Jag hittar ett McDonalds som jag tar en sen lunch på, tio minuter efter att jag klivit i land. Jag slinker in på en av alla småbutiker och handlar badbyxor och handduk och går sen vidare mot stranden Manly.

Manly Beach är helt makalös, vattnet är varmt och det går höga vågor - vilket jag älskar! Jag simmar men jag kastas bokstavligt omkring när vågorna drar iväg med mig, jag kan ligga i timmar och låta vågorna misshandla mig, men då jag inte vet när sista färjan tillbaka till Operahuset går, så bestämmer jag mig för att åka hit i morgon. Men så kommer jag ihåg att i morgon ska jag klättra på Sydney Harbour Bridge, så vi får se om jag hinner till Manly. På söndag ska jag, Johanna, Sven och hans flickvän dra till Sydneys mest berömda strand - Bondi Beach.

På måndag ska jag gå på bron igen, men det är på kvällen så jag hinner ut till Manly på förmiddagen. Jag bestämde mig nyss för att bara bada resten av tiden som jag är här, på tal om resten av tiden här, på onsdag flyger jag från Australien och det hänger som ett mörkt moln över mig. Jag kan inte fatta att jag snart har varit i Australien i fem veckor. Jag saknar redan det här förbannade landet som tog mig med storm 2011. Jag har berättat för en kompis i Sverige att jag planerar att åka till USA i slutet av 2014, han har snackat om att han vill följa med. Skulle han dra sig ur så förstår ni nog att jag återvänder hit i december 2014. Jag ska tillbaka, om jag så ska leva på vatten och grillkrydda under hela 2014.

Färjan avgår från Manly klockan 14:40 och jag är framme vid Operahuset en halvtimme senare, jag tar en fika på ett café som ligger precis mellan Operahuset och Harbour Bridge. Sen går jag omkring och fotar Operahuset och bron. Klockan 19:45 tar jag middag, det blir kebabrulle på lamm. Jag har fortfarande inte tröttnat på denna maträtt och jag ska äta det resten av min resa. Klockan 20:00 är jag hemma, jag tar en dusch och bloggar. Jag har Avicii med "Hey Brother" på repeat samtidigt som jag bloggar, låten går varm här nere. Var man än går så hör man ifrån någon butik eller bil. Det finns en del text i den låten som stämmer på mig just nu. "There's an endless road to be discovered", "What if I'm far from home?" och "There's nothing in this world I wouldn't do"

Jag tar och vänder upp och ner på hela resväskan, slänger saker som jag inte kommer använda. Jag väger väskan och vågen visar nio kilo. Jag kan med andra ord handla kläder och annat skräp då jag har plats för tio kilo, vilket var lite av en överaskning då väskan vägde 22 kilo mellan Alice Springs och Melbourne.

Skit, jag missar en av mina favoritartister!


Det där jobbet vill jag ha


Manly Beach in my heart


Jaha, så det var det som hände med Ivanhoe?


Idag låg det en annan båt i hamnen i Circular Quay


Mycket folk i baren på Operahuset idag


Takplattorna på Operahuset är från Sverige


Sydneys vackra skyline


Staty i Sydney Botanic Garden


Så här kommer jag att reagera - på att åka hem


Ser du balkongen på Sydney Tower? Där uppe var jag här om dagen


Här äter jsg min kebab


Kebab


Växthus


Det märks att man går runt två mil om dagen


Här bor jag

4 kommentarer:

  1. Nej nej, inte bli sjuk nu. Ta en vilodag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tyvärr redan försent. Jag är sjuk som fn :(

      Radera
  2. Tror du ska träffa Sten o inte Sven... ;-) Krya på dej!

    SvaraRadera