måndag 11 januari 2016

Australienresan 2016-01-11

Falun, Sverige
Jag fick tre timmars sömn i natt, jag var uppe och packade resväskan fram till midnatt och sedan fick jag dubbelkolla om jag verkligen hade med mig allt. För när jag hade packat ner allt så vägde väskan bara 14 kilo, jag googlade packlistor på nätet samtidigt som jag undrade vad sjutton jag hade glömt att packa ner. Jag hade tydligen inte glömt något, trots att mina inlines är med så väger resväskan så lite. Jag fattar ingenting.

Jag gick upp klockan 06:10, tog adjö av Kim som var på väg till jobbet. Klockan 06:55 stängde jag ytterdörren och gick ner till den väntande taxin som jag ringde och beställde igår, 85 kronor fattigare stegade jag in på tågstationen för att invänta mitt tåg med tågnummer 8160. Tåg 8160 anländer till spår 2 och jag går mot perrongen, snön vräker ner och nu är jag tacksam för att resväskan väger så lite.

Det har snöat konstant sedan igår och jag insåg igår att om det skulle hända något med tåget på grund av snön så skulle jag inte hinna fram till Arlanda i tid. Så jag bokade en ny tågbiljett med mer tidsmarginal utifall om det skulle bli något "signalfel". Klockan 07:27 rullar Tågkompaniets 8160 ut från tågstationen, eller Resecentrum som det heter så vackert nuförtiden.

Jag reser själv till Australien och att resa ensam är till en början lite jobbigt. Man lämnar det trygga och bekväma liv som man lever till vardags. Men att resa själv är den bästa lärdommen om sig själv samtidigt som självförtroendet får sig en ordentlig skjuts i rätt riktning. Dina känslor åker berg-och-dalbana, jag har själv stått i Sydney och gråtit på grund av att jag inte vill åka hem. Jag tycker bäst om att resa ensam även om jag gillar att resa i sällskap också.

Första gången jag reste till Australien var i januari 2011, det var ett misstag. För jag blev så kär i Australien, min bror som jag hade med började att längta hem efter någon vecka medan jag sprang omkring på rosa moln och njöt av varje minut. Nu gör jag min tredje resa till landet som jag tycker så mycket om, det kommer dock dröja länge innan jag reser tillbaka till landet "Down Under" och det beror på att det är för dyrt helt enkelt. Sen vill jag se mer av USA, jag är inte klar med USA på långa vägar.

Under tågresan nås jag av det tråkiga budskapet att artisten David Bowie är död efter att under lång tid kämpat mot cancer, han blev 69 år gammal - Vila i frid David.

Gävle, Sverige
Klockan 08:46 stannar tåget på Gävles tågstation, här ska jag byta tåg. Jag går in och värmer mig på stationen och här köper jag frukost i form av en korv med bröd. Jag väntar en stund innan jag går bort till spår 3. Klockan 09:14 rullar SJs tåg 565 ut från Gävles tågstation, det ska bara ta en timme från Gävle till Arlanda och det tack vare SJs snabbtåg.

Arlanda, Sverige
Klockan är 10:19 när tåget stannar på Arlandas tågstation. Jag går omkring i alla terminaler för att leta efter en Ford Mustang som skulle stå här, jag hittar den inte. Men när jag går bort mot incheckningsdiskarna står plötsligt Mustangen framför mig, jag tar några kort på den. Jag måste hyra nya Mustangen i Miami i maj. Klockan 12:30 checkar jag in väskan på gör-det-själv-datorn och sen lämnar jag in väskan och går mot säkerhetskontrollen.

Klockan 13:20 går jag igenom säkerhetskontrollen. Klockan 14:30 går jag ombord på flight SK 637 som flygs av SAS och som idag trafikeras av en Boeing 737-800. SAS som fyller 70 år i år förresten. Klockan 15:00 lyfter vi från svensk mark, hela tjugo minuter försent.

Frankfurt, Tyskland
Kaptenen sätter ner kärran på Frankfurts flygplats när klockan är 16:51. Nästa plan avgår 21:55, det blir till att vänta i fem timmar. Det planet blir också resans tortyrredskap eftsom det tar över tolv timmar att flyga till Singapore. Jag irrar omkring på Frankfurts flygplats som en yr höna och hade jag varit schizofren så hade det varit "en blind leder en blind" Jag frågar en kille som skickar mig till terminal 1, en kvinna skickar mig till terminal 2. Så här fortsätter det i två timmar, till slut får jag nog. Jag frustar och flåsar samtidigt som jag kokar! Jag inponeras dock över stt inga kartor står på tyska, jag hade inte varit förvånad om så var fallet. Hashtag: Skogsförbannad!

Klockan 20:40 går jag genom passkontrollen och går till gate B 26. Klockan 21:40 går jag ombord på flight SQ 325 som flygs av Singapore Airlines och som trafikeras av en Boeing 777-300. Vi lyfter från Frankfurts flygplats när klockan är 22:23. Det har varit en lång dag idag och med bara tre timmars sömn i bagaget så känner jag mig riktigt sliten nu.

- Min resväska på Gävle tågstation

- Enligt mig den vackraste muskelbilen, den stod i terminal 5

- Kärlek

- Här landar jag natten mot onsdag