tisdag 12 januari 2016

Australienresan 2016-01-12

Hela den här dagen kommer att gå åt att flyga, det är fruktansvärt långt till Australien. Varje gång jag måste flyga tolv timmar så lovar jag mig själv att jag aldrig mer ska utsätta mig för en sådan här tortyr. På något vis glömmer jag alltid bort mitt löfte till mig själv för nu sitter jag här igen. Du som rest till Thailand någon gång vet ju att det är tolv timmars flygtid dit, då har man bara kommit halvvägs. Jag har en trevlig tysk vid min vänstra sida, han heter Christian. Vi har pratat om Berlinmuren, om Europa och om Australien. Han jobbar som professor i Sydney och har så gjort i snart två år, en mycket trevlig kille. 

Flygplanet vi flyger med känns modernt, nya fräscha stolar med stora skärmar som innehåller dom senaste filmerna. Jag känner mig fruktansvärt trött, men som vanligt kan jag inte sova. Gissa vem som är omringad av skrik-lipande ungar och som driver en till vansinne? Det är barn överallt och om ett barn börjar skrika, som om hon eller han vore besatt av djävulen, så sätter nästa barn igång med att grina ännu högre för att kunna överrösta det andra barnet. När hela barnkören har stämt upp i tjugo minuter blir det tyst, i exakt 105 sekunder. Sen börjar dom om. Inte fan vet jag var dom kommer ifrån heller, jag är helt övertygad om att dom kom krypandes ut ur folks handbagage. Nu är det ju inte dom stackars barnens fel att dom skriker, känsliga öron i ung ålder måste vara ett helvete.

Jag lyckades med att sova en längre stund i natt, vilket känns skönt. Vanligtvis brukar jag inte kunna sova någonting alls när jag flyger. Klockan 08:00 svensk tid kommer frukosten in, då är klockan 15:00 i Singapore. 

Singapore, Singapore
Klockan 09:35 svensk tid, 16:35 lokal tid landar vi i Singapore. Nu har jag flugit i 14 timmar totalt sedan vi lyfte från Arlanda. Jag kliver av planet och går till närmsta toalett, det är 33 grader varmt och jag vill bara få av mig långkalsongerna som jag alltid har när jag flyger - det är kallt på planen. Sen går jag iväg för att köpa vatten, jag känner mig lite uttorkad. Jag hittar en liten restaurang där jag köper vatten och en Coca Cola-light, sen går jag omkring för att fördriva tiden, det är sex timmar kvar till mitt plan till Adelaide lyfter. Strax efter sju på kvällen sänker sig mörkret över Singapore, palmerna utanför dom stora flygplatsfönstren vajar i vinden och det är här som det går upp för mig att jag är utomlands och att det är varmt. Jag börjar så klart flina som en idiot, men nu är jag där jag hör hemma - i värmen! 

Jag går fram och tillbaka på flygplatsen för att slå ihjäl lite tid och för att få lite motion, det blev pizza på Frankfurts flygplats igår. På tal om flygplatser, vilken skillnad det är på Singapores och Frankfurts flygplatser. På flygplatsen i Frankfurt får du leta som en tomte efter knapphändig information, personalen kan inte engelska och det hela påminner om en labyrint som Ikea hade kunnat skapa. På Singapores flygplats finns det datorskärmar med touch-funktion, här kan man knappa in flygbolaget man ska resa med eller med sitt flight-nummer. Vipps dyker det upp utförlig information om var du befinner dig, sen ritar skärmen upp vägen som du ska gå.

Jag slår mig ner på en bänk som ligger någonstans i mitten av dom ändlösa korridorer som finns här, från min bänk ser jag inte var korridorerna slutar eller börjar. Jag känner mig lite trött efter att suttit still i nästan tolv timmar i en flygstol, jo jag satt still under hela den resan, jag gick inte ens på toa. Men jag måste säga att tiden gick fort trots sina tolv hemska timmar i luften. Det beror nog på den trevliga tysken som jag satt bredvid, dom nya filmerna och att jag kunde sova en stund. Efter att ha vilat en stund i den ändlösa korridoren tar jag och går bort till min gate som heter A20. Här väntar flight SQ 279 som trafikeras av Singapore Airlines, idag är det en Airbus A330-300 som trafikerar sträckan mellan Singapore och Adelaide. 

Den här flygningen tar sju timmar och när jag landar i Australien har jag flugit i totalt 20,5 timmar, om man räknar med all väntetid på flygplatserna så blir det 30,5 timmar totalt. Klockan 22:55 (15:55 svensk tid) går jag igenom säkerhetskontrollen och när klockan är 23:15 går jag ombord. Klockan 23:43 lyfter planet från Singapores flygplats och vi sätter nu kurs mot Adelaide, Australien.

- Singapores flygplats och deras hemska heltäckningsmatta

- Kan det här vara Ikaros vingar tro

- En av dom ändlösa korridorerna

- Här står jag och surfar gratis

4 kommentarer:

  1. Oj..vilken restid...jag skulle bli galen tror jag :) Gråtande barn är aldrig kul...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man har inte mycket tålamod dom sista timmarna. 21 timmar flygtid + flygplatsväntan 10 timmar = 31 timmar från Arlanda till Australien. Men jag är glad över att jag fick vänta då jag hittar som en gök. Gott om tid att gå vilse på ;)

      Radera
  2. Åh, haha. Vi var på Changi Airport igår igen, på vägen hem från Sydney. Och när jag stod i kön till gaten stirrade jag uttråkat ned på mina fötter och tänkte på hur ful den där heltäckningsmattan är. Fattar inte hur en flygplats som är så modern och bra och snyggt inredd på sina ställen (tänker på naturelementen) kan ha en sådan ful matta! xD Kul att du nämnde det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lovisa och kul att du hittade hit. Visst är det konstigt att mattan är så ful? Ska ta ett snack med personalen få se om det ligger någon tanke bakom. Trevlig resa hem till kylan :D

      Radera