onsdag 20 januari 2016

Australienresan 2016-01-20

Alice Springs, NT, Australien
Vaknar runt 02:00 av att det är hett som i en bastu i rummet, mina kära rumskamrater har stängt av rummets aircondition. Jag har ingen aning om hur varmt det kan vara men jag svettas som om jag hade varit ute och sprungit, jag älskar värme och jag vill ha det varmt när jag sover, men nu var det lätt 30 på rummet. Jag ligger och slösurfar i tre timmar innan jag lyckas somna om, sen vaknar jag klockan 07:00. Jag ger upp, jag skyndar mig att klä på mig och går ut. Det är svalare ute än vad det var på rummet, det är riktigt skönt. Jag går bort till den Shellmack som ligger bredvid vandrarhemmet, här köper jag vatten och en Red Bull-light.

Jag går mot stan och går in i den souvenir-butik som jag alltid brukar besöka, det jobbar en otroligt snäll och trevlig dam där och jag gick in för att hälsa på henne. Hon har haft butiken i 17 år och hon har bott här i 23 år, jag frågar om jag får ta ett kort på henne och det fick jag. Sen vinkar jag till mig en taxi och åker till truckstoppet, taxiresan kostar mig 15 AUD (90 kr) Det blir en hektisk dag idag igen, först rullar åkeriet Gilberts in med ett vackert road train och senare kommer ABC Transport in med sitt minst vackra road train. Alla förare stannar och pratar med mig och alla pratar om sina år bakom ratten, en kille hade kört i 40 år och var less på skiten. En annan förare pratade gott om Volvo och om hur dåliga vägarna är här.

Jag sprang omkring i 35 graders värme med 30% luftfuktighet, jag vet inte hur mycket vatten jag drack idag men det är litervis. Klockan 16:40 frågar Christopher mig om jag vill ha skjuts till stan, jag är riktigt trött så jag tackar ja. Framme i stan åker vi och äter kebab och sen skjutsar han hem mig, han är så otroligt trevlig så man skäms. Jag kände mig ganska trött så jag tänkte sova en halvtimme för att sedan gå ner på stan, det blev inte så. Jag fortsatte att sova hela natten.

- Blåa blommor

- Den trevliga damen i souvenirbutiken 

- 4 miljoner ormar

- Gilberts stannade till

2 kommentarer: