torsdag 21 januari 2016

Australienresan 2016-01-21

Alice Springs, NT, Alice Springs
Jag vaknar strax efter nio idag, då hade jag sovit i nästan tolv timmar. Jag har, tack och lov, fått vara ensam i "mitt" rum i natt. Ute regnar det så jag passar på att tvätta alla mina smutsiga kläder. Under tiden som jag väntar på mina kläder ska bli klara så säkerhetskopierar jag alla foton som jag tog igår på truckstoppet. Det lev 500 foton igår. Sedan hämtar jag tvätten och hänger den på sängen för att torka. Klockan 10:35 ringer jag till den taxiförare som jag åkte med för några dagar sedan, jag fick hans visitkort och eftersom han var riktigt trevlig att prata med så ringer jag honom. Charles heter han och han ser ut som han kommer från England. Tio minuter senare dyker han upp och och vi pratar bara om lastbilar. Varje gång jag ska betala honom säger han priset och sedan säger han "om det är okej" Jag undrar alltid vad som händer om jag svarar nej på det. 

Klockan 10:50 är jag framme på truckstoppet och jag är också 15 dollar fattigare. Här finns inget att fota förutom en ombyggd Volvobuss, jag snackar lite med föraren och det visar sig att han är dansk och har bott här sedan slutet av 70-talet. Han har nyss köpt en buss som är från sent 80-tal och som han har byggt om till en husbuss, hela inredningen är sprillans ny. Han och hans fru har precis börjat på en nio månader lång semester, dom skulle tydligen kuska runt hela Australien. Jag blev naturligtvis grön av avundsjuka.

Plötsligt spricker himlen upp som om det aldrig hade regnat, solen gassar och himlen är klarblå. För tio minuter sedan var det mulet och det duggregnade, mycket märkligt. I Sverige är det ju vanligt att det blir svalare efter det har regnat, speciellt när det har varit kvavt en längre tid. Här är det tvärtom, något som jag blev varse om idag. Kläderna gick från att vara snustorra till att vara dyngsura, jag skulle kunna kissa på mig utan att någon skulle märka något. Klockan 16:18 hoppar jag på en buss till stan, det kostat 3 AUD (ca: 18kr) Jag går iväg och äter en kebab och sedan går jag hem. På det rum som jag bor i har två nya fransyskor bosatt sig, jag blir aldrig av med dem. Haha. Jag tar en dusch och byter om. Senare på kvällen går jag ut på Stuart Highway som är den väg som går från Darwin i norr till Adelaide i söder.

Ett road train som dras av en Volvo väcker mitt intresse, jag ringer efter en taxi som tar mig till truckstoppet. Väl framme så står det ingen Volvo där, den chansningen sket sig. Jag träffar på Christopher på macken, han jobbar som vanligt. Han lovar att skjutsa hem mig så jag slipper ringa efter en taxi. Klockan 20:30 är jag hemma igen, jag tar en dusch och sedan bloggar jag om min dag här i Alice.

- Det blev en dag på truckstoppet

- Gammal bil i centrum

- Spindel

2 kommentarer:

  1. Öööörk...inga läskiga spindlar :) Nu vill jag se en bild på Alice centrum och gator ;)

    SvaraRadera