tisdag 26 januari 2016

Australienresan 2016-01-26

Alice Springs, NT, Australien
Vaknade klockan 08:00 av att herre från Frankrike stod och prasslade med sina saker. Jag tog upp mobilen och försökte surfa lite på vandrarhemmets slöa internet. Det gick inte så klart. Så jag klev upp, tog min smutstvätt och gick ner till tvättstugan. Sen gick jag iväg till den Shell-mack som ligger bredvid vandrarhemmet, här brukar jag alltid köpa vatten och det gjorde jag idag också. Trots att klockan inte ens har slagit nio än är det nästan 30 grader varmt. Fan vad jag kommer att sakna Alice Springs. Det är Australiens nationaldag idag och i och med det så har jag firat jul, nyår och nationaldagen i Alice Springs under mina tre resor till Australien. Jag kommer dock inte fira någon nationaldag idag. Aboriginerna kallar den här dagen för "Invasion day" på grund av den vite mannens intåg i Australien.

Jag går tillbaka till vandrarhemmet och sätter mig med min laptop, jag säkerhetskopierar alla foton jag tog igår och jag för över alla foton på Christopher på en USB-sticka. Plötsligt hör jag någon prata svenska, det är första gången jag hör någon prata svenska i Alice Springs - någonsin. Jag hälsar på paret och den ena är från Stockholm och den andra från Göteborg. Vi pratar en stund om allt möjligt, mest om hur sorgligt det är att det finns en flygplats vid Uluru nu. För många turister väljer att flyga direkt ut till Uluru och dom besöker inte Alice Springs alls. Det här kommer såklart att slå hårt mot Alice Springs hotell och vandrarhem, men även restauranger och museum. En fruktansvärt tråkig utveckling för en av mina favoritstäder i Australien.

Sen går jag ner till tvättstugan och slänger in tvätten i torktumlaren och efter det är det dags att köpa vatten på macken igen. Klockan 14:00 gör vi ett besök på Royal Flying Doctors, här får vi lite information om organisationen. En av guiderna frågar var jag kommer ifrån. När jag svarar Sverige säger han att om jag skulle behöva flygas med ett flygplan från Royal Flying Doctors Service så är det gratis för mig. Detta genom ett samarbete som Sverige och Australien har, att det är Australien som förlorar ekonomiskt på det avtalet är det väl ingen tvekan om. Sen får vi se en film  där skaparen av Royal Flying Doctor Service, John Flynn, pratar om hur allt började. Sen går vi genom det lilla museum som dom har och sedan måste Christopher åka till sin grillfest som han är bjuden på.

Jag får skjuts till centrum dör jag köper en smörgås på Subway, kebabrestaurangen var stängd. Jag går omkring i stan och enligt min väder-app är det 38 grader och det är så skönt. Sen går jag hem och vilar en stund, på gräsmattan framför vandrarhemmet pågår en fest eftersom det är Australiens nationaldag. Efter att ha vilat en stund så går jag bort till järnvägsstationen för att kolla när The Ghan ska dyka upp i morgon. Enligt tidtabellen ska tåget angöra Alice Springs tågstation klockan 09:10, det blir till att gå upp tidigt i morgon. Jag går sedan tillbaka till vandrarhemmet för att ladda mobilen, batteriet är snart slut och jag och Christopher ska iväg och fota i kväll.

Klockan 19:15 kommer han som utlovat och vi åker till den högsta punkten i delstaten Northen Territory. Vi tar några foton trots att det börjar bli mörkt ute, en stund senare blev det kolsvart och den vackraste stjärnhimlen jag någonsin har sett uppenbarar sig. Vi är en mil från norr om Alice Springs och här finns inte en gatlampa så långt ögat kan nå, jag önskar att jag hade haft en bra kamera för det var sjukt vackert. Sen åker vi tillbaka, jag köper en pizza i stan och Christopher skjutsar hem mig. I morgon tänkte jag gå upp klockan 06:00 för att ta en ordentlig inlines-tur innan värmen och luftfuktigheten kommer. Det ska bli 40 grader varmt i morgon och jag är lyrisk, det är bara tre grader från mitt personbästa som jag satte här i Alice Springs år 2013-14. Solbränna, here I come!

Visste du att Australien har världens längsta staket, det är ett staket mot dingos och det dubbelt så långt som kinesiska muren.

- Min nya tatuering

- Testar en bår vid Royal Flying Doctor Service

- En fågel

- Högsta punkten i NT

4 kommentarer:

  1. När jag kommer hem och uppdaterar min blogg sida för att se om någon annan har uppdaterat..:) Så spar jag din blogg till sist för att ha det göttesta kvar att läsa. Älskar reseskildringar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det så? Nu är du på tok för snäll :)
      Tack snälla :)

      Radera