fredag 29 januari 2016

Australienresan 2016-01-29

Alice Dprings, NT, Australien
Jag vaknade strax före klockan nio idag, jag tog upp mobilen och såg att vandrarhemmets slöa wi-fi var tillbaka. Efter att ha legat och slö-surfat i en halvtimme gick jag upp, enligt väder-appen i mobilen var det redan 29 grader varmt i Alice Springs. Jag går ner en trappa och förbi receptionen, här köper jag en Cola-light. Jag går mot stan med tunga steg, det är min sista dag i Alice Springs och det känns tungt. Jag jämför det med att göra slut med någon som man är upp över öronen förälskad i. Så känns det. Idag valde jag att gå upp för en ganska hög kulle som jag har undvikit, mest på grund av att det ser ut som ett paradis för all världens giftormar.

Kullen heter Billy Goat Hill och den ligger längs med vägen som leder in till stan, jag tog mod till mig och började gå upp för den smala grusväg som leder upp till toppen. Med hårda stampande steg, för att skrämma undan alla sliskiga ormar, tog jag mig upp till toppen. Här uppe fick man en bra utsikt över stan trots att Billy Goat Hill är lägre än Anzac Hill. Jag tar några kort och stampar med lika hårda steg som jag tog upp för kullen. Utan ett enda ormbett var jag nere och gick till stan. Klockan 10:30 trycker jag i mig en kebab.

Efter att ha ätit så gick jag omkring på stan och tog lite foton, sen tog jag och ringde till taxichauffören Charles. Han var lika artig som vanligt, jag bad han att köra mig till Motor Vehicle Registry (MVR) På väg ut mot MVR så pratade vi om vad Charles skulle göra i helgen, han funderade på att köpa en platt-tv och en ny dvd-spelare eftersom den gamla dvd-spelaren hade gått sönder. Vi pratade också om full-HD och om Ultra-HD. Om du någon gång ska besöka Alice Springs och behöver en taxi, ring Charles på +61 407 775 218Klockan 11:00 var jag framme vid MVR, här ställde jag frågor om mitt körkort och om vilka behörigheter som jag kunde omvandla till australiensiskt. Det var dom jag trodde, det är bara B-behörigheten som jag kan omvandla. Med tanke på hur tufft det är att ta körkort i Sverige så kan man ju tycka att det skulle gå att byta ut alla behörigheter. Att man kör med vänstertrafik i Australien kan säkert ha en del med saken att göra.

Efter besöket hos Motor Vehicle Registry så gick jag tvärs över Stuart Highway och bort till Christophers truckstopp. Här stod den gamla Scanian ute så jag passade på att ta några foton, den här Scanian har alltid funnits dom gångerna jag har varit här. Jag kan tycka att det är synd att ägaren, Alice Trailer Supplies, inte kör bort den till lastbils-museet. Det står några road trains uppställda på parkeringen så jag fotar dessa. Klockan 13:18 hoppar jag på bussen mot stan, det kostar 3 dollar vilket är ungefär 18 kronor. Jag hoppar av bussen på hållplatsen innan centrum, här går jag in på butiken K-mark för att handla en t-shirt.

Klockan 14:00 är jag hemma igen, jag packar ihop min smutstvätt och går ner till tvättstugan. Jag ska packa resväskan i kväll och jag vill inte blanda rena kläder med smutsiga i min resväska. Under tiden som tvättmaskinen får slita ihjäl sig med min svettiga tvätt så tar jag en tur på mina inlines, jag åker till Heavitree Gap för att ta några foton. Väl tillbaka tar jag hand om tvätten samtidigt som jag säkerhetskopierar mina foton. Klockan 17:00 hör Christopher av sig, han vill äta middag och det här blir sista kvällen med Christopher. Han ska skjutsa mig till flygplatsen i morgon så jag behöver inte ta adjö - än.

Vi åker till stan och äter pizza, sen åker vi omkring och letar efter kängurur vid Todd Telegraph Station.  Vi hittar inga och det beror på att det inte finns några kängurur i Australien, jag har aldrig sett några vilda i alla fall. Vad vi däremot får se är en fantastisk solnedgång. Vi gör ett snabbt stopp vid Christophers truckstopp och sedan kör han hem mig, väl hemma packar jag lite inför morgondagen. Jag tar en dusch och går och sover.

- På toppen av Billy Goat Hill

- Där uppe ligger Anzac Hill

- Tar adjö av favoriten

- Åker inlines sista dagen

- Heavitree Gap

Heavitree Gap

- Pizza med Christopher

- Otroligt vacker solnedgång i kväll

- Hej då macken, vi syns inte i morgon