måndag 1 februari 2016

Australienresan 2016-02-01

Melbourne, VIC, Australien
Jag vaknar redan klockan 06:00 idag, det skramlar och smäller utanför fönstret. Är det inte spårvagnarna som härjar där ute så är det renhållningen. Jag ligger och surfar lite innan jag kliver upp, sen tar jag och packar ihop lite nödvändiga prylar och lämnar rum 613. Jag tar tar hissen ner till våning tre. Här ligger receptionen och köksavdelningen på vandrarhemmet, jag slår mig ner och för över alla foton från min mobiltelefon och systemkamera till min lilla laptop. Klockan 08:40 packar jag ihop mina saker och går ner till Coles för att handla lite. När det är klart så går jag ner på hörnet och till 7-Eleven, här köper jag några flaskor Coca-Cola: Vanilj-light.

Klockan 09:00 går jag upp till perrong 6 på pendeltågstationen på Flinders Street. Här hoppar jag på 09:16-tåget mot  Dandenong och klockan 09:32 kliver jag av vid Carnegie-stationen. Jag gillar verkligen inte att åka tåg i främmande land, jag har utvecklat någon slags rädsla för att hamna helt åt helvete. Jag förstår inte varför jag oroar mig varje gång, jag kan ju bara hoppa av, försöka byta tåg eller i värsta fall ta en taxi. Det vore lite tryggare med wi-fi på tågen, det skulle nog kunna hjälpa mig en hel del. Jag ringer Daniel som berättar att han är på väg med bil för att hämta mig. Han dyker upp i deras nya blåa lilla Toyota och klockan 09:50 är vi så framme. Eva står och lagar pannkakor, till pannkakorna serverades grädde och sylt. Maten smakade jättegott och jag åt för mycket - så klart.

Vi åker "hemifrån" när klockan är 11:15, vi passerar flera bensinstationer där bensinpriset är 94,9 cent / liter och det är 5,76 kronor per liter. Klockan 12:30 är vi framme vid Ferny Creek och här ligger Alfred Nicholas Memorial Garden. Vi går ner mot en sjö och platsen är otroligt vacker, palmer blandat med gigantiska träd avlöser varandra i en djungel-liknande miljö. Sen kör vi vidare och klockan 14:40 är vi framme på toppen på det berg som vi kört på. Den här platsen heter Sky High Mount Dandenong och utsikten här uppe är helt otrolig. Vi ser hela Melbourne här uppe och vi kan också se Melbournes skyskrapor vid horisonten trots att dessa mikroskopiska. Jag gillade verkligen den här platsen. 

Klockan 14:40 lämnar vi Sky High Mount Dandenong och klockan 14:55 är vi framme vid den lilla byn Olinda. Här äter vi mat, vi beställer pizza på Dudley's. Sen åker vi hemåt, men bara efter ett par minuter, när klockan är 18:15, händer det något som jag sent ska glömma. Jag ser Daniel peka ut på en åker, allt går som i slowmotion och jag ser mitt liv passera i revy. För där ute, mitt på åkern, står det en hel klunga med kängurur. Det finns kängurur. Jag menar riktiga kängurur - vilda! Daniel och Eva skickar ut mig på åkern med systemkameran i högsta hugg.

Jag går långsamt mot dom, jag tar ett försiktigt kliv och fotar, tar ett nytt steg och fotar. Så här håller jag på tills dess att jag kommer dom ganska nära, sen sticker plötsligt en känguru i väg och alla andra följer efter. Jag känner mig otroligt glad och nöjd så klart, nästan euforisk. Sen åker vi hem och hemma är vi klockan 19:10. Eva hjälper mig att få igång deras wi-fi som dom har så jag får igång internet på mobilen. Skönt, jag gillar inte att vara utan internet, det är verkligen sjukt hur beroende av internet jag är. Daniel och Eva känner sig lite trötta så dom går och sover en stund. Jag känner mig också trött, men jag väljer att blogga istället för att vila. Resten av kvällen fixar vi lite med Daniels och Evas datorer samt USB-minnen. Sen gick jag och la mig, eller jag försökte lägga mig. Två jättefina katter tog min säng två sekunder efter att husse och matte hade bäddat den, det blir trångt i natt.

- Vattenfall

- Kan vara paradiset

- Andmamma med barn

- Min snuskiga fantasi säger att det här är något annat

- Blommor

- Mer blommor

- Pizza

- Kolla. Det finns vilda kängurur

- Ge mig mat

- Smulan och Serafim passade på att tvätta sig i min säng

12 kommentarer:

  1. Svar
    1. Haha. Det blir ingen blogg idag den 1/2. Tack för kommentaren Sune. Kram

      Radera
  2. Åå...idag har du fina bilder, bron var ju jättefin och katterna med :) Äntligen kängurur! Nu behöver du inte åka till Australien något mera ;) Mera bilder från idag!! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Nej nu begöver jag inte åka hit fler gånger :) Planerar att åka hit igen år 2019. Det kan bli 2018 också, jag får se ;) Bron var jättefin och hela gårdagen var fantastisk

      Radera
    2. Nånstans nångång var det nån som skrev att det var sista gången....😉

      Radera
  3. Nu blir jag mer förvirrad än vanligt! När hände det jag nyss läst i bloggen om det inte blir nån blogg idag 1/2? Tänk att de kunde övertyga dej om att de finns de skuttande varelserna! 😉☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå. Jag trodde inte jag skulle få tag på något internet. Daniel och Eva hade skaffat 4G wi-fi som jag fick låna :)

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Tack för din kommentar :)
      Daniel hälsar tillbaka :)
      Nu måste du åka hit :)
      Sköt om dig

      Radera
  5. Tänker bara säga att jag följer din blogg varje dag, rolig att höra hur Eva och Daniel hadde det också. Man blir verkligen inspirerad av att höra om din resa, någon gång ska jag dit jag med. Hadet gott nu 😆 hälsningar Peter T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Tack för din kommentar :)
      Daniel hälsar tillbaka :)
      Nu måste du åka hit :)
      Sköt om dig

      Radera