torsdag 11 februari 2016

Australienresan 2016-02-11

Sydney, NSW, Australien
Klockan är 06:30 när jag vaknar upp med ett ryck, jag trodde att jag hade försovit mig. Det hade jag inte. Klarvaken gick jag ut och bort till kvarteren bakom vandrarhemmet, jag fotar en spårvagn som rullar förbi Thomas Street. Sydney har uppkallat en gata efter mig så att jag inte ska vara så ledsen idag. Haha. Jag gick in på 7-Eleven och handlade smörgåsar och en Cola Light: Vanilj, helskotta vad jag kommer att sakna den här läsken. När jag äter på min smörgås och dricker min läsk så bestämmer jag mig, jag åker tillbaka i januari 2018 och då åker jag även över till Nya Zeeland. Då ska jag nog vara borta i två månader.

Väl hemma igen så packade jag ihop allt och checkar ut klockan 09:30. Jag går ut på gatan tillsammans med min 22 kilo tunga resväska och vinkar till mig en taxi. Det tar nästan 30 minuter ut till Sydneys flygplats och det kostar därefter, 54 AUD blev det. Jag letar upp incheckningsdisken för Singapore Airlines och checkar in resväskan klockan 10:25, jag ska tydligen få flyga med världens största passagerarplan, Airbus A380. Klockan 11:05 går jag igenom den stenhårda säkerhetskontrollen, ni som sett tv-serien Gränsbevakarna Australien förstår vad jag menar. I en av butikerna köper jag en Cola-light för mina sista dollar, reskassan är slut. Det blev lite dyrare än vad jag räknat med, men det blir det ju alltid.

Klockan 11:50 går jag ombord på Singapore Airlines gigantiska passagerarplan, Airbus A380-800. Min plats är 60 C på den undre våningen, ja det finns en övervåning också. Det här tredje gången jag flyger med med ett Airbus A380-plan. Efter att ha taxat i säkert tio minuter lyfter till slut den stora pippin när klockan är 02:33 svensk tid, i Sydney är då klockan 12:33. Nu har jag 22 timmars flygtid och åtta timmars väntande på flygplatser framför mig. Jag är i Stockholm om 30 timmar alltså, det är tungt så klart men det går bra. Nu ska jag slåss mot tio timmars tidsförskjutning, det är jobbigt.

Fast det brukar gå bra att flyga tillbaka i tiden, det är bra mycket värre att flyga fram i tiden. Att flyga hem från USA är det värsta jag vet, det tar månader för mig att komma tillbaka i rätt dygnsrytm och det är jag inte ensam om. Så fort vi lyfter sätter naturligtvis en hel klan av panik-lipande barn att hysteriskt börja skrika, förmodligen skiter dom ner sig av den otäcka upplevelsen. Eller så vrålar dom som om djävulen har tagit dom bara för att dom kan. I tv-skärmen ser jag att den nya filmen James Bond: Spectre finns i sortimentet, en sjukt bra film som jag såg på bio. Då gav jag den 5 av 5 vargar och filmen är fortfarande lika bra. Klockan 03:25 svensk tid kommer dom otroligt smala flygvärdinnorna in med lunchen. Klockan 06:25 svensk tid lämnar vi Australien under oss mitt i mellan städerna Derby och Broome på Australiens västkust, då hade vi flugit i tre timmar och femtio minuter.

Singapore, Singapore
Klockan 10:00 svensk tid landar vi på Singapores flygplats. Jag ska nu vänta här på flygplatsen i sju timmar, jag ska försöka gå runt här utan att sitta ner för sedan väntar en tretton timmar lång flygning upp till Köpenhamn, Danmark. Jag går fram och tillbaka på flygplatsen för att slå ihjäl lite tid och för att hålla igång. Klockan 16:05 svensk tid går jag igenom säkerhetskontrollen utan problem. Klockan 16:40 går jag ombord på Singapore Airlines flygplan, en Boeing B777-200ER med flightnummer SQ 352.

Jag har lyckats med att hålla mig vaken under dom sju timmar som jag har väntat här på Singapores flygplats, jag har under den här tiden gått flera kilometer fram och tillbaka i dom långa korridorerna. Mest för att slå ihjäl tid men också för att hålla igång inför den 12 och en halv timme långa flygtiden upp till Köpenhamn, Danmark. Planet taxar ut och vi åker över en motorväg, vilket var lite speciellt. Planet lyfter klockan 17:18 svensk tid, då är klockan 03:18 i Sydney. Hade jag nu varit kvar i Sydney hade jag legat och sovit för flera timmar sedan. Nu måste jag hålla mig vaken fram till 20:00 svensk tid för att på så sätt snabbt komma tillbaka till svensk dygnsrytm.

Nu brukar jag aldrig kunna somna på på plan, och om jag väl lyckas så blir det bara fem minuter. Men jag hoppas att jag kan få så pass (pass-kul) mycket sömn att jag klarar av att hålla mig vaken under hela fredagen i alla fall. Det kommer att bli tufft i morgon, det tvivlar jag inte på. Flygvärdinnorna kom in med maten nästan på en gång, tur var väl det. Strax före 19 svensk tid gick det inte längre att slåss mot tidsförskjutningen och jag sov i nästan tre timmar.

Här är flightnummer och annan information om min hemresa.

Sydney-Singapore

Tid: 08:00-08:57 = 57m
Flight: SQ 352
Flygplan: Airbus A320-100

Följande städer besökte jag den här gången, den enda staden som jag inte besökt tidigare var Adelaide. Adelaide var okej, ingenting jag besöker fler gånger. Perth och Darwin besökte jag år 2014 och dom kommer jag heller aldrig besöka igen.

- Adelaide i delstaten South Australia

- Alice Springs i territoriet Northen Territory

- Melbourne i delstaten Victoria

- Sydney i delstaten New South Wales

- För att jag inte ska vara ledsen idag har man uppkallat en gata efter mig

- Sydneys vackra spårvagnar

- Världens godaste dryck

- Är jag rätt klädd för Sverige tro?

- Airbus A-380 i Sydney

- Vingen på en Airbus A380-800

- Vingen och motor 1 och 2 i Singapore

- Haha, kaxigt med A380 only

- Hej då Airbus A380-800 (Singapore)