fredag 12 februari 2016

Australienresan 2016-02-12

Köpenhamn, Danmark
Piloten sätter ner oss i Köpenhamn när klockan är 05:50 svensk tid, den 12 timmar och 32 minuter långa flygningen är över. Klockan 06:15 går jag igenom säkerhetskontrollen och kort därefter passkontrollen. När jag lämnade resväskan på Sydneys flygplats fick jag aldrig något boardingcard. Så det första jag fick göra så fort vi landat på Köpenhamns flygplats var att snabbt som sjutton fixa fram boardingcard ett i SAS-informationsdisk, som tur var så hände samma sak förra gången jag kom från Australien så jag hade koll på var SAS-disken låg. Den ligger nämligen väl dold bakom alla butiker. Jag får ett boardingcard av en kvinna som inte ser så imponerad ut och sedan går jag till gate B2 och väntar. Klockan 07:10 går jag ombord på SAS flygplan, en Airbus A320b med flightnummer SK 0402. Exakt klockan 08:00 lyfter det lilla Boeing-planet från flygplatsen, vi blev försenade med 40 minuter på grund av kraftigt snöfall på Arlanda.

Arlanda, Sverige
Kaptenen sätter ner oss på Arlanda klockan 08:57 och jag är nu tillbaka i Sverige igen. Det känns tungt så klart, men jag har siktet inställt på Miami-resan i maj och Los Angeles/Las Vegas-resan i september. Jag lämnar planet och går bort för att hämta min resväska och sedan bokar jag en tågbiljett för 480 kronor på SJs gör-det-själv-datorer i Sky City. Jag har nu tio minuter på mig ner till perrongen, med andra ord, gott om tid. Känns så skönt att jag hann på ett tåg så snabbt. Tåget lämnar Arlanda klockan 10:08 och sätter fart upp till Mora, Dalarna. Tåget stannar på Borlänges tågstation när klockan är 12:10, härifrån är det meningen att jag ska ta en buss hem. Döm om min förvåning när jag ser Markus, en gammal kollega och vän köra omkring utanför. Jag ringer upp honom och frågar om han har tid och skjutsa hem mig, det har han. Så han kör hem mig fram till porten, klockan 12:50 är jag hemma och här slutar min resa. Tack för att ni har läst och kommenterat. 

Total flygtid
20h 56m

Total väntetid på två flygplatser
9h 28m

Tågtid:
2h 30m

Total restid:
32h 50m

- Köpenhamn

- Arlanda

- Arlanda

- Ja, borta bäst

- Tåget hem

- Snö

- Tack Markus

6 kommentarer: