onsdag 20 april 2016

Bergsala/Nintendo Sverige fyller 40 idag

Företaget Bergsala AB grundades av Owe Bergsten, Pierre Sandsten och Lars-Göran Larsson den 20 april 1976 och idag fyller företaget 40 år. Till en början importerade Bergsala olika sorters hemelektronik från Asien, Owe var den som tog populära Game & Watch till Sverige. Bergsala AB blev också bolaget som tog succén Nintendo Entertainment System, NES, till Sverige. Den första september 1986 lanserades NES i Sverige, Bergsala var först i Europa med att ta in NES. Vid den tidpunkten tog man in 5000 exemplar av konsolen berättar Owe Bergsten i ett pressmeddelande.

Det var på just NES som jag började spela tv-spel, efter att ha tjatat på min stackars mor i månader gav hon med sig och gav mig och mina syskon en NES på påsken år 1988. Vi spelade Super Mario Bros, Kid Icarus, Legend of Zelda och Tetris så ögonen blödde. Idag spelar jag fortfarande tv-spel även om jag har övergett Nintendo för Sony. Men Nintendo har alltid en plats i mitt spelhjärta. Grattis Bergsala på 40-års dagen och tack för många fina år.

- Grattis på 40-års dagen Bergsala
Källa och foto: Gamereactor.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar