fredag 21 oktober 2016

Jag provkör Scanias nya lastbil

Den 23 augusti i år sände Scania live ifrån Paris, där avtäckte man sin nya lastbil som kostat företaget 20 miljarder kronor att utveckla. Idag fick man chansen att klämma, känna och provköra den nya lastbilen i Borlänge. Provkörningen skulle dra igång klockan 13:00, jag var där innan klockan 10:00 för att kunna fota lastbilarna i lugn och ro. Plötsligt dök en försäljare som jag känner upp och han fixade så att jag fick provköra den nya lastbilen innan provkörningen drog igång. Vilken jäkla lastbil som Scania har gjort, jag är fruktansvärt imponerad. Man har inte gjort en dubbelkoppling som Volvo har, man har trimmat sin växellåda Opticruise så att den växlar lika snabbt och det märks. Jag körde V8:an och man har lyssnat på sina fans och tagit bort mer isolering från ljuddämparen för att man ska kunna höra V8:an mer, precis som jag och många andra förare har efterlyst. Förarstolen har flyttats närmare dörren och utrymmet mellan dom båda framstolarna är nu större. Sikten är mycket bättre och hytten är snudd på ljudlös när man rullar, bromsar och retarden tar otroligt bra. Jag är mer imponerad nu än vad jag någonsin skulle tro att jag skulle bli.

Betyg på The Next Generation Scania:
Interiören: 5 av 5 vargar
Exteriören: 4 av 5 vargar
Teknik: 5 av 5 vargar

- Otroligt snygg ratt

- Scaniamärke på nyckeln

- Grym instrumentering 

- Ljusen är tillval

- Scania V8

- Nya strålkastare tänds autamitisk vid mörker

- Samma gamla fantastiska speglar

- Samma dörrhandtag

- PWK 344 är en Scania S500

- FRN 713 är en Scania R580. Denna körde jag

- CUB 009 är en Scania R450

- LDP 882 är en Scania R580

- Snygg led-belysning

- Sitter på insidan på förardörren

- Sitter i ratten

- Sitter i grillen

- Sitter i grillen

6 kommentarer:

  1. Vad roligt att få provköra något alldeles nytt och kul för dig att testa lite innan alla andra :)

    SvaraRadera
  2. Snyggt ja är du mallig?skulle ja har blivit okså kör försiktigt kram

    SvaraRadera
  3. Hmm... Både jag o min sambo är avis på dig nu!

    SvaraRadera