torsdag 20 juli 2017

Det bästa med att jobba på sommaren

Halva juli har gått och väldigt många svenskar har semester just nu, jag jobbar hela sommaren och det här är min sjunde sommar som jag jobbar utan semester. Den sjuttonde januari år 2011 reste jag till Australien och när jag kom hem från landet Down Under hade jag bränt varenda semesterdag för 2011, det innebar att jag fick jobba hela den sommaren. Det var då jag upptäckte att det inte var så dumt att jobba på sommaren och vara ledig på vintern. Eftersom jag jobbar eftermiddagar och kvällar så hinner jag ta vara på solen och värmen ändå, om det är en bra sommar alltså. Idag listar jag sju anledningar till varför det är bättre att ta semester på vintern och inte på sommaren.

01. Vädret under sommaren
Man vet aldrig vad man kommer få för väder på semestern, alla minns väl dom regniga somrarna 2012 och 2015. Det finns ingen garanti att det blir en varm och solig semester och då kan man lika gärna jobba. Tomas Ledin har rätt, det mesta regnar bort!

02. Man är piggare på sommaren
Att man är piggare och gladare på sommaren och trött som en zombie på vintern är väl ingen hemlighet, varför ska man vara ledig när man är som mest utvilad?

03. Vintern
Jag hatar verkligen vintern av hela mitt sotsvarta hjärta. Allt är vidrigt med vintern, det är jävligt kallt. Jag fryser som en nakenhund mellan oktober till maj, vintern är tortyr. Då är det inte dumt att vara ledig fem veckor.

04. Hösten och vintern blir lite enklare
Att hösten och vintern kommer med stormsteg efter sommaren är lika sant som att gräset är grönt, då är det extra skönt att kunna se fram emot ledigheten och eventuellt en resa när man är som tröttast. Hösten och vintern blir lite enklare att överleva.

05. Sommar två gånger per år
Trots att man jobbar på sommaren så kan man ändå bada, äta glass och grilla. Man har förhoppningsvis tid före eller efter jobbet och man har kanske en hel del lediga helger. Man hinner ju ändå med allt som semesterfirarna gör. Har man dessutom råd att åka iväg på en resa till ett varmt land på vintern så har ju man fått sommar två gånger på ett år.

06. Lite att göra på jobbet
På min arbetsplats får vi väldigt lugnt under sommaren, det är inget stress alls, men det är det under vintern. Trötthet och stress är ingen bra kombination.

07. Att retas med kollegorna
När alla kollegor kommer tillbaka till jobbet efter semestern så kan man reta dom, det är så roligt. Sen kan man reta dom en gång till när du reser iväg i vinter.


- Snart ser det ut så här och då hjälper det inte att man har haft fem veckors sommarsemester
Foto: klimatupplysningen.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar