tisdag 3 oktober 2017

USA-resan 2017-10-03

Chicago, Illinois

Vi har sovit lite dåligt i natt, det blir gärna så när man byter tidzon. Jag vaknade klockan 04:00 och kände mig pigg, som tur var så somnade jag om och fick sova fem timmar till. Vi lämnar rum 1173 och går ut i Chicago, en stad med 2,7 miljoner människor. Vi går iväg och snubblar över en av de sevärdheterna som vi hade tänkt besöka. Nämnligen en fontän. I introt till tv-serien ”Våra Värsta År” så skymtar det en gigantisk fontän och den finns här i Chicago. Vi tar några kort och går vidare.


Det är kvavt ute och det dröjer inte länge för än det börjar regna. Vi smiter in på ett McDonalds för att äta frukost och för att ta skydd för reget. Frukosten går på 8 dollar vilket är cirka 60 kronor. Efter frukosten går vi runt och tittar, jag älskar arkitektur och Chicago bjuder på en massa ögongodis. Vi går bort till korsningen East Adam’s Street och South Micigan Ave. Här är nämligen starten för den 400 mil långa Route 66 till Los Angeles. Efter att ha tagit några selfies går vi hem för att hämta Mustangen.


Vi knappar in adressen till en butik som säljer cowboy-kläder. I affären finns massor av fina kläder och här köper Adam bland annat en fin skjorta. Sedan spontan-kör vi omkring i stan. Efter några timmars körning kör vi bort till en hamburgerrestaurang som Adam har sett i ett matlagningsprogram hemma i Sverige. Restaurangen heter Au Cheval och  ska, enligt programmet, ha riktigt goda hamburgare. Jag beställer en single cheesburger med bacon och banne mig, hamburgaren kan vara den godaste jag har ätit.


Väl hemma igen så bytte vi om och gick bort till Cloud Gate. Det är en skulptur i rostfritt stål som ser ut som en böna. Efter att ha tagit några kort går vi iväg på en långpromenad, det är en varm och vacker kväll. Chicago har bjudit på över 25 grader varmt idag och det gillar jag. Jag gillar verkligen Chicago, stan är jättemysig och innehåller massor av små parker och Chicago lugger otroligt vackert intill Michigansjön. I morgon påbörjar jag och Adam resan ner till Los Angeles, en två veckor lång road trip i det land som jag älskar så fruktansvärt mycket. Bara tanken på att vi ska köra 400 mil i en Mustang genom USA gör mig euforisk.


VÅR HYRBIL:

Märke: Ford

Modell: Mustang

Årsmodell: 2017

Uttagen: 13 mars 2017

Mätarställning 2/10: 36972 km



























6 kommentarer:

  1. Hej vännen kör försiktigt kram 😢😢❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

    SvaraRadera
  2. Du hamburgerfreek om du kommer till Göteborg nån gång ska du käka på Lasse på Heden! (korsningen Engelbrektsgatan-Södra vägen) Där käkade jag den absolut bästa hamburgaren jag ätit! De är också kända för himla gott mos!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hamburgefreak? Haha. Lasse på Heden? Tack för tipset 😊

      Radera