onsdag 4 oktober 2017

USA-resan 2017-10-04

Chicago, Illinois

Vi vaknar tidigt och vi bestämmer oss för att kliva upp och packa våra väskor, vi lämnar Chicago idag. Vi checkar ut klockan 06:30 och åker till korsningen Adams Street och Michigan Ave, här börjar Route 66 och vi ska nu köra 400 mil till Los Angeles. Adam och jag har bestämt att jag ska köra hela dagen idag och att vi sedan får köra varannan dag. Det är ganska bra skyltat på Route 66, bruna skyltar visar oss vägen. Efter en timmes körning hittar vi en vacker skylt som vi stannar och fotar, här finns också en liten restaurang som vi äter frukost på. Jag äter toasts med ost och skinka på. Mätta och belåtna kör vi vidare.


Dwight, Illinois

När vi kör på Route 66 i den lilla staden Dwight hittar vi plötsligt rester av en ännu äldre Route 66 som går längs med den väg som vi åker på. Vi stannar och  går en bit på den gamla vägen som börjat vittra sönder, det känns lite tråkigt att den här delen av vägen är i så dåligt skick. Vi tar med oss en liten sten som suttit i den gamla vägen som minne.


Pontiac, Illinois

Det börjar regna kraftigt och strax innan den lilla staden Pontiac ska jag svänga vänster i en korsning, mitt i korsningen släpper röven på Mustangen och jag är på väg att köra in i en stillastående bil. Jag styr emot och Mustangen rätar upp sig som om ingenting hade hänt. Att man med en vridstark motor tillsammans med bakhjulsdrift och regn kan sladda är ingen nyhet för mig, det märkliga är att antispinn-systemet var påslaget. Det kunde ha gått jävligt illa, nu hade jag tur. Adam och jag kallar sladden i Pontiac för Pontiac-incidenten. Vi stannar till i Pontiac och vi går in på ett museum, här finns massor av historiska föremål. En trappa upp finns ensouvenir-butik, jag köper en vägskylt med samma bruna Route 66-logga som man hittar längs med Route 66. Vi går sedan omkring lite och vi fotar några vackra väggmålningar. Sen drar vi vidare och vi börjar känna oss hungriga.


McLean, Illinois

Vi snubblar över lastbilshaket Dixie i McLean och här stannar vi för att äta mat, jag beställer en The Mother Road-hamburgare. Route 66 kallas för The Mother Road. Utanför den mydiga restaurangen står det massor av långtradare parkerade, många är riktigt vackra. Efter maten kör vi vidare och vi kör i flera timmar, vi kör på småvägar och på märkliga grusvägar. Vi stannar till på en bensinmack för att tanka bilen, notan slutar på 27,64 dollar vilket är cirka 220 kronor. Det börjar bli mörkt ute och vi söker efter ett motell i vår GPS. Vi hittar motellet Super 8 som har ett rum ledigt, vi checkar in och jag räknar ut att jag har kört 45 mil idag. I morgon är det Adams tur att köra och då kommer vi lämna delstaten Illinois bakom oss


Idag besökte vi följande städer längs med Route 66:


ILLINOIS:

Chicago

Cicero

Berwyn

Lyons

McCook

Plainfield

Romeoville

Joliet

Elwood

Wilmington

Braidwood

Godley

Braceville

Gardner

Dwight

Odell

Cayuga

Pontiac

Chenoa

Lexington

Towanda

Bloomington

Normal

Shirley

McLean

Atlanta

Lawndale

Lincoln

Broadwell

Elkhart

Williamsville

Sherman

Springfield

Chatham

Auburn

Thayer

Virden

Girard

Nilwood

Carlinville

Gillespie

Benld

Sawyerville

Staunton

Glenarm

Divernon

Farmersville

Waggoner

Litchfield






















6 kommentarer:

  1. Tips på roadtrips jag tagit som du kanske är intresserad av. Starta i NYC - Newport, RI, Boston - Rochester - Niagara Fallen - Toronto - Erie - Pittsburgh - Gettysburg - Washington DC - Philadelphia - Avsluta med typ en vecka i NYC.

    Dallas - Hot Spring, AK - Memphis, TN - Jackson, MI - New Orleans - Houston.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj. Det var ingen dålig resa. Tack för tipset 😊

      Radera
  2. Snyggt va roligt att ni får se mycket när ni är ute lycka till du har inte sett nått apotek heller,kram från oss☺❤❤❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi ser jätte mycket. Jag kollar efter apotek åt dig.
      Kram ❤️❤️❤️❤️

      Radera
  3. Alltså den där korvgubben är såååå creepy! Men roligt att resan är igång på riktigt nu. Se till att stanna och se er omkring, inte bara när ni äter :) Kram kram på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? En gång i tiden hade han en yxa i händerna istället för korv. Streeemt!
      Kram

      Radera