måndag 27 augusti 2018

Jag vill resa till Ryssland

Jag har aldrig haft lusten att besöka Ryssland, det märkliga språket och korrumperade poliser har fått mig att inte ens tänka tanken om att resa till forna Sovjetunionen. Men ju fler dokumentärer om gamla Ryssland jag kollar på, ju mer växer min reslust. Det som lockar mest är överljudsplanet Tupolev Tu-144, jag har dammsugit nätet på information om var man kan hitta ”Concordski” och jag har hittat tre platser som man kan besöka om man vill se flygplanet in real life.

Två av dessa platser ligger i Ryssland och den tredje platsen är ett museum i Tyskland. I Ryssland står ett nyrenoverat Tu-144 uppställt vid ett universitet i staden Kazan och det andra står på ett museum inte långt från Kazan. Jag är som uppslukad av det här och hade jag inte haft min resa till Nya Zeeland i januari nästa år så hade jag dragit till Ryssland på stört. Nästa år måste jag resa till Ryssland.


- Planet som lockar mig till Ryssland
Foto: airplane-pictures.net

2 kommentarer: