söndag 27 januari 2019

Australien-resan 2019-01-27

Alice Springs, NT, Australien
Det sämsta med att bo på vandrarhem är att det alltid är någon som ska ge sig iväg fruktansvärt tidigt, dessutom så verkar det komma som en överraskning för dom flesta att dom ska ge sig av. Istället för att packa resväskan dagen innan, som jag alltid gör, så packar man samma morgon. Det prasslas, man lyser med mobilen och man smäller med dörren. Haha. Annars gillar jag vandrarhem, jag reser som bekant själv, men jag är aldrig ensam då det hela tiden ramlar in nytt folk hela tiden - mest tyskar.

Det är söndag och det märks, det är knappt någon trafik eller några människor ute. Jag valde att ta det lugnt idag också, högen med smutstvätt har ökat lavinartat sedan jag anlände till Alice Springs och idag tvättade jag upp allt. Under tiden som maskinerna äcklades av min smutstvätt så slog jag mig ner i vandrarhemmets tv-rum, här såg jag lite utav Australia Open 2019 som pågår just nu och sen såg jag på Livräddarna på Bondi Beach.

Min vän Cristopher hörde av sig och berättade att han hade en jäkla huvudvärk så vi ställde in idag, vi ska ses i morgon vid lunch för att åka omkring och fota lite i stan. Utanför Alice står det två stycken stenblock som det står ”Welcome to Alice Springs” på, ett stenblock står vid den södra infarten och ett står i den norra infarten. Jag vill besöka båda och ta lite kort på dessa med min nya iPhone Xs Max och sen ska vi äta lunch, det kommer bli kul. Jag och Christopher valde att skjuta upp resan till Devil’s Marbles till nästa helg istället.

Under kvällen sjönk temperaturen ner till 30° så jag gick ut för att ta mig en promenad och det var en jäkla tur att jag gick ut när jag gjorde, för döm om min förvåning när mitt favorit-road trains dök upp - en 55 meter lång tankbil. I stort sett alla road trains som passerar Alice Springs är 5 meter kortare, min favorit är ett monster och jag vänjer mig aldrig med hur långa lastbilarna är här. Den längsta lastbil som jag kört var 25,25 meter lång, min favorit är alltså 30 meter längre - sjukt.

Efter mitt möte med favoriten så gick jag bort till Anzac Hill, det är en 18 meter hög kulle och utsikten härifrån är fantastisk. Men det är egentligen inte utsikten som är det väsentliga, för här uppe finns ett minnesmonument för alla australiensiska soldater som deltagit i krig. Jag tar några foton på monumentet och jag passar på att att njuta av utsikten över Alice Springs

Jag älskar forfarande Alice Springs, för trots att staden bara har cirka 26 000 invånare så känns den inte så värst liten.
Det finns en hel del att se här, tv-serien ”Doktorn kan komma” är baserad på en sann historia om dom flygande läkarna i outbacken, ett av kontoren ligger här i Alice Springs och det går att besöka.

Sen har dom en liten reptilpark fylld med ormar, ödlor och en krokodil. En gammal telegrafstation går att besöka gratis och det finns några gallerior i centrum. xx mil från Alice Springs ligger Uluru som man kan besöka under en dag. Staden ligger nära Australiens geografiska centrum och det är nästan lika långt till Darwin i norr som Adelaide i söder. Tack för att du besöker mig. 


- Jag tvättar och kläderna torkar blixtsnabbt i 38°



- Gult gräs



- Något



- Australien Open pågår för fullt - i värmen



- Jag kollade på Livräddarna på Bondi beach



- Här är min favorit, en 55 meter lång tankbil



- Vacker väggmålning



- Blomma



- Utsikt från Anzac Hill



- Torrt



- Minnesmonumentet på Anzac Hill



- Some sort of ökenblomma

10 kommentarer:

  1. Men vilka fina bilder tankbilen vaar kaanon snyggt kram

    SvaraRadera
  2. ingen hemlängtan antar jag 🤣🤣❤

    SvaraRadera
  3. Min favoritbild bild var den sista. Cool växt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur. Ska försöka fota den under dagtid 😊

      Radera
  4. Jag älskar Doktorn kan komma 😂

    SvaraRadera
  5. Nu vill vi veta hur du firar Nationaldagen. Själv ska jag luncha med Nina och Eddie på China Tai

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingrid - va kul med en kommentar från dig 💙
      Jag firade den inte alls eftersom dom firar att den vita mannen landsteg här och körde iväg alla aboriginer.
      Åh va gott 😀

      Radera