söndag 20 januari 2019

Nya Zeeland-resan 2019-01-21

Christchurch, Nya Zeeland
Mitt mobillarm börjar att gnälla redan klockan 05:30, det är dags att lämna Nya Zeeland. Det känns fruktansvärt tufft att återigen behöva lämna ett land som jag tycker så mycket om, jag blir så lött kär i dom länder jag som besöker - tyvärr. Jag packar ihop det sista i ryggsäcken och tar hissen ner till receptionen för att checka ut, strax före klockan sex kommer den shuttle-buss som jag bokade igår. På väg ut mot flygplatsen är solen redan på väg upp, morgonsolen lyser upp den gröna park som vi passerar och det är så där vackert som det brukar vara på sommaren.

Väl framme på Christchurch lilla flygplats checkar jag in min resväska i en incheckningsautomat, tar rulltrappan upp en våning och går igenom säkerhetskontrollen - utan problem. Jag hittar på ett litet apotek där jag köper vätskeersättning i tablettform, Aftonbladet påstår nämligen att Australien är världens varmaste land just nu. Jag har inga problem med värme, men jag vill inte riskera att dricka för lite vatten. Jag går bort till Gate 31 och väntar på att få gå ombord på flight NZ881. 

Jag är lite nervös när jag går ombord planet, dom är stenhårda i tullen i Australien och dom kan vägra att släppa in mig. Då måste jag flyga tillbaka till Nya Zeeland och köpa en flygbiljett direkt till kalla Sverige, men jag har besökt Australien tre gånger tidigare så det ska inte vara några problem. Vi lyfter klockan 08:44 från Christchurch och det är en Airbus A320R som ska ta oss till Sydney. Det känns tråkigt att lämna Christchurch, staden som förlorade 70% av alla byggnader i den stora jordbävningen 2011. Det sägs att det kommer kosta Nya Zeeland 50 miljarder kronor att bygga upp staden Christchurch igen. På planet bjuds det på frukost och jag kollar på den första filmen i Sagan om ringen-triologin, filmen könns lite häftigare nu nör man besökt Hobbiton. Tack för att du besöker mig.


- Solen och flygledartornet på Christchurchs flygplats



- Jag flyger med Air New Zealand för andra gången



- Planet, en Airbus A320R



- Killen som backar ut vårt plan från gaten



- Tvåans motor på en Airbus A320R



- Flygplanskäk



- Från Nya Zeeland till Australien. Flygtid cirka 3 timmar

2 kommentarer: