söndag 20 januari 2019

Nya Zeeland-resan 2019-01-20

Christchurch, Nya Zeeland

Jag vaknar upp till strålande solsken, det ska bara vara 24° varmt i Christchurch idag. Men med tanke på alla snöbilder som mina vänner i Sverige postar på Facebook så känns det bra. I receptionen bokar jag en shuttle-buss som hämtar mig i morgon klockan 06:00, jag lämnar inte bara Christchurch i morgon, jag lämnar också Nya Zeeland. Det känns jävligt jobbigt, jag älskar det här landet och som det känns just nu så hoppas jag att jag kan resa hit igen om ett år.


Det första jag gjorde idag var att ta en promenad till Christchurchs botaniska trädgård, här hittar jag bambuträd, rosor och ett stort växthus som jag besöker. Växthuset består av två våningar och det tar ett tag att besöka allt, jag går omkring och bara njuter av sommaren och av all grönska som finns här. Efter mitt besök i den vackra trädgården så går jag in mot stan och till torget Cathedral Square, solen är riktigt varm så jag slår mig ner för att sola en stund.


Här vid torget pågår festivalen World Buskers Festival och den tar slut idag, bra tajming. Festivalen har varit en mycket trevlig sådan, alla uppträdanden är gratis, men det är vanligt att man ger en liten slant i slutet på uppträdandet. Idag kollade jag både på Pancho Libre och Sara Twister igen och deras shower är skithäftiga. Men jag gick inte hit för att se dom, utan för att se den otroliga Jas Josland - igen.


Idag ville hon ha upp två personer på scenen, jag blev otroligt glad när hon pekade på mig. Jag och en annan kille klev upp på scenen och hon undrade vilka djur som är våra favoritdjur. Den andra killen säger tiger och jag sa varg, då bad hon oss att låta som våra favoritdjur och hon använde dessa ljud i låten ”Money”. Mitt yl lät förjävligt så klart. Efteråt så bad jag om en selfie, hon är så jäkla vacker, jag undrar vart gränsen för stalking går? Haha!


Efter att ha sett underbara Jas uppträda gick jag tillbaka hem till vandrarhemmet, jag älskar den här stan och jag är glad att jag har spenderat så många dagar här. När jag kom tillbaka till Christchurch efter bilresan så kändes det som att jag kommit hem igen. Skulle jag åka besöka Nya Zeeland igen så är Christchurch ett måste, det är en otroligt härlig stad. På vandrarhemmet så tvättade jag upp all min smutstvätt, jag reser till Sydney i morgon och vill inte ha en massa skitiga kläder instängda i resväskam.


Under tiden som maskinerna sliter med mina äckliga kläder så tar jag en långpromenad, det är sista natten i Nya Zeeland och promenaden är en slags ”good bye tour” om ni förstår vad jag menar. Under min långa promenad så råkar jag hitta ett Domino’s, jag lovar att jag inte googlade världens bästa pizzeria. Haha! Men pizzorna kostar bara 6 dollar här och billigare än så blir det förmodligen inte, i svenska pengar är det 35 kronor. Mätt och belåten drar jag tillbaka till YMCA-vandrarhemmet som är ett fantastiskt vandrarhem, skulle jag komma tillbaka hit så kommer jag definitivt boka mitt boende här. 


Jag har pimplat i mig stora mängder med vatten idag, mer vatten än vad jag behöver. Jag reser till Australien i morgon, vilket är världens varmaste land just nu och jag har läst någonstans att det tar ett dygn att fylla vätskeförrådet i kroppen. I morgon vid 06:00 kommer det en buss och hämtar upp mig, planet lyfter 08:25. Tack för att du besöker mig. 



- Fontän i Botanic Garden




- Den ljuvliga grönskan




- Tjocka träd




- Blomma




- Blomma och humla




- Ros




- Rosor




- Vacker rosträdgård




- Vita rosor är mina favoriter




- Stairway to heaven?




- HV71 Blue Bulls, är mitt favorit-hockeylag




- Pancho Libre är grym




- Sara Twister trär ett tennisracket genom kroppen




- Jag är nog lite förtjust i Jas Josland


- Vackra Jas, hon heter Jasmine

8 kommentarer:

  1. Men ja säger som alltid jvl fina bilder du tar får nog flytta kram🤔❤

    SvaraRadera
  2. Pancho Libre är riktigt häftigt att se. Hade jag varit ung hade jag
    med all säkerhet testa sådant. Jas är bra förstår att du föll för henne.
    Stairway to heaven, or Stairway to the top of the trees. :)
    Vilket enormt träd du står utmed. Varit med ett tag. Tänk om gamla
    träd kunde berätta sin historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte samma nör jag såg trädet. Tänk om dom kunde berätta allt, det hade varit kul 😀
      Det var mer top of the trees 😂

      Radera