måndag 4 februari 2019

Australien-resan 2019-02-05

Alice Springs, NT, Australien
Jag kämpade en bra stund med resväskan igår kväll, väskans innehåll har ökat i samma takt som mina semesterkilon. Jag steg upp tidigt idag också, jag vill ta vara på varje sekund av den tid jag har kvar i Alice Springs. Jag gav mig av så pass tidigt att jag hann bevittna ytterligare en vacker soluppgång, det gjorde mig ledsen när jag insåg att det är min sista soluppgång i Alice Springs. Jag lämnar mitt semester-paradis idag och jag försöker att tänka positivt.

Under min morgonpromenad svängde jag in på McDonald’s för att använda deras wi-fi och för att kolla min mail, flygbolaget Qantas mailar alltid viktig information innan avresa. Sen går jag tillbaka till vandrarhemmet Haven backpackers för att hämta mina väskor. Efter att ha checkat ut från rum 24 på vandrarhemmet Haven, fått en kram av receptionisten så gick jag ut och väntade på min flygbuss som jag bokade igår.

Bussen dyker upp strax efter klockan 10 och jag fick verkligen kämpa för att inte börja gråta, ibland funderar jag på om det inte vore bättre om jag slutade resa. För det är alltid jobbigt att lämna ett land som jag trivs så förbannat bra i, att behöva lämna ett land som känns mer som hemma än vad Sverige någonsin kommer att göra. Efter att flygbussen åkt omkring och hämtat upp fler människor så åker vi söderut mot flygplatsen.

På bussen sitter ett par från Schweiz, dom har bott på samma vandrarhem som jag och vi pratar en hel del om vintern i våra hemländer, paret berättar att dom fått massor av snö dom senaste dagarna. Väl framme på den lilla flygplatsen i Alice Springs så checkar jag in min 12,5 kilo lätta resväska och jag passerar säkerhetskontrollen utan krusiduller. Här köper jag en bumerang för 400 kronor och det är resans dyraste souvinir.

Jag slår mig ner vid gate 8 och här får jag vänta i cirka en timme innan vi går ut på baksidan av flygplatsterminalen och bort mot det väntade flygplanet som tillhör flygbolaget Qantas. Idag är det en Boeing 737-800 som ska ta mig till Melbourne via Adelaide. Jag är faktiskt besviken på flygbolaget Qantas, jag bokade nämligen ett direktflyg mellan Alice Springs och Melbourne eftersom jag inte vill hålla på att byta flyg när det kommer till korta inrikesflyg.

Men Qantas tyckte plötsligt att det var okej att först skicka mig till Adelaide för att där byta flyg till Melbourne. Det här gör att jag förlorar flera timmar, timmar som jag hellre spenderat med mina vänner i Melbourne. Surt sa vargen. Ni som är intresserade av flygplan vet förmodligen om att det alltid tar längre tid för ett flygplan att lyfta i varmt väder än i kallt väder, ute är det 35° varmt och det tar sin lilla tid att lyfta.

Men när klockan är 12:14 lyfter vi, starten blir väldigt skakig, det är nog den kraftigaste turbulens som jag någonsin har varit med om och när det är som värst så ser folk livrädda ut. Jag otroligt flygrädd, men jag har aldrig kännt panik - än.

Jag lämnar Alice Springs för fjärde gången i mitt liv och Jag kommer att sakna den tryckande värmen, jag kommer att sakna att jag bara behöver en t-shirt på överkroppen, jag kommer att sakna att kunna gå omkring i ankelstrumpor i mina Converse-skor och jag kommer sakna alla främmande människor som när som helst börjar prata med mig.

Här är det normalt att prata med främmande människor, det händer hela tiden och på så vis är det så fruktansvärt enkelt att få nya vänner. Jag kommer aldrig glömma natten när jag och australiensaren Steve var ute på krogen, det var länge sedan som jag skrattade så mycket som jag gjorde då. Jag kommer inte att sakna flugorna dock.

Adelaide, SA, Australien
Klockan 14:55 landar vi på flygplatsen i Adelaide, här har jag mindre än en timme på mig att byta plan. Det sjuka är att när jag lämnar planet så kommer jag in i samma gate som planet till Melbourne avgår från, för att göra det ännu mer sjukt så är det samma plan till Melbourne som jag flög med hit till Adelaide från Alice Springs. Jag gissar på att Qantas har slängt in en mellanlandning i Adelaide för att på så vis kunna fylla på med mer folk. Jag går ombord på samma flygplan, fast nu är det flight QF 692 och vi lyfter från Adelaides flygplats när klockan är 16:08 lokal tid och vi flyger mot mina vänner Daniel och Eva i Melbourne.

Melbourne, VIC, Australien
Klockan 17:34 sätter piloten ner flygmaskinen på Melbournes flygplats, jag hämtar min resväska och köper en biljett till flygbussen för 125 kronor, den tar mig till tågstationen Southern Cross station. Här köper jag en tågbiljett till Cranbourne.och väl framme så dröjer det inte länge förrän jag hittar på Daniel och Eva och vi promenerar hem till deras mysiga lägenhet.

Daniel är en gammal kollega till mig, han och hans fru Eva flyttade hit från Sverige år 2010 och jag har besökt dom tre gånger under mina fyra besök i Australien. Sist jag besökte dom var för tre år sedan, under den tiden har dom flyttat till en annan lägenhet. Så det första jag gjorde var att kika runt i deras nya lägenhet, sen tog vi en liten promenad ich sen var det dags att sova. Tack för att du besöker mig.