tisdag 27 augusti 2019

Nykteristens kamp

Jag var tolv eller tretton år gammal när jag bestämde mig för att aldrig dricka alkohol, en styvfars alkoholvanor skrämde mig och valet var enkelt. Ett beslut som jag aldrig ångrat, inte ens när flickvänner pushat mig att börja dricka. Det har aldrig varit enkelt att vara nykterist - tvärt om faktiskt.

För att leva som nykterist i ett samhälle som ligger dränkt i alkohol är svårt, när jag befinner mig på fest eller på krogen och folk frågar mig varför jag inte dricker så är reaktionerna alltid densamma, jag får stämpeln märklig eller konstig. Men jag duger väldigt bra när folk vill ha mig som ”fyllechaufför”

Jag blir aldrig bjuden på fest och det känns ju bara tragiskt, är jag så farlig som nykter? Eller är det bara för att jag minns allt som andra bara vill glömma? För alla dricker ju på festen, alla utom jag.

Idag är jag stolt som är nykterist och det har jag varit i många år, för jag ser vad alkoholen gör med folk. Det har hänt att jag sett gifta vänner eller kollegor tassa iväg med ”fel partner” och göra saker med varandra som aldrig är okej i ett förhållande och det skrämmer mig.

För inget gör mig så ledsen som otrohet, oavsett om det är mig det drabbar eller inte. Innan jag träffade min flickvän hade jag bara ett krav på en potentiell flickvän - hon skulle vara nykterist. För jag har så svårt att lita på en kvinna som dricker och jag kan verkligen förstå om kvinnor känner likadant om sina män.

För alkohol är som man brukar säga: ”där alkoholen går in går vettet ut”. Alkoholen är den värsta drogen vi har i vårt samhälle och den är inkörsporten till knark, det påstår i alla fall min vän J.A. och jag har ingen anledning till att tro att han ljuger.

Just nu lyssnar jag på ljudboken Per Holknekt: 1960-2014 och det är nog det bästa som jag har lyssnat på, Pers liv har kantas av alkohol och att lyssna när Per berättar om hur mycket han förlorat på grund av alkoholen så blir jag rädd. För Per har supit bort förhållanden och företag, han har levt på botten i samhället utan en enda krona på fickan.

Alkoholen skrämmer mig, den kan göra slut på så mycket. Inte bara förhållanden eller vårdnanden av ett barn, alkoholen kan också göra slut på liv när människor bestämmer sig för att köra bil alkoholpåverkade, jag är livrädd att min flickvän ska möta en rattfyllerist varje gång som hon kör bil.

Min flickvän är nykterist sedan flera år tillbaka och det var den största anledningen till varför jag valde att inleda ett förhållande igen, för hon ger mig trygghet - vilket jag anser är det viktigaste i ett förhållande. I framtiden ska vi skaffa barn och våra barn ska växa upp med föräldrar som har valt bort alkoholen, för ingen av våra barn ska hitta sin pappa full- det kan jag lova.

#nykterist #nykter #alkohol #alkoholärskit #drog #droger


- Per Holknekt 1960-2014. Foto: Storytel

2 kommentarer:

  1. Ja, man anses som konstig när man valt bort alkoholen. Uppväxt under mellanölets era o det flödade på våra fester.
    Kunde inte förstå varför man skulle tvinga i sej nått som inte var gott, man måste vänja sej sas det! Nej, jag dricker inget jag måste vänja mej vid! Dricker inte heller kaffe pga det! :-) När jag var 13 skämdes min far över mej när vi var på fina restauranger i Göteborg med släkten där o jag skulle ha juice! Jag fick väl ta vin! Men nej tack! Ingen av mina döttrar har tagit efter sin mor....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstig ja!
      Hur fan kan man skämmas över dig som inte ville dricka? Jag skäms för honom!
      Juice är hundra gånger bättre.
      Tråkigt att dom inte tagit efter dig :(

      Radera