lördag 28 september 2019

Tjugofem år sedan Estonia-katastrofen

Jag minns det som om det var igår. Jag hade klivit upp tidigt på morgonen för att hinna i tid till min praktikplats på Rusta i Falun, jag hade ätit frukost och insett att jag hade gott om tid innan det var dags att sticka iväg. Så jag slog mig ner i fåtöljen med en kopp te och slagit på tv:n, det som visades på dumburken var otäckt.

Passagerarfärjan Estonia hade sjunkit på öppet hav och tagit med sig 852 människor ner i djupet, vi får nog aldrig reda på sanningen om denna tragedi, själv tror jag på konspirationsteorin om den explosion som skedde på bildäck strax innan Estonia sjönk. Idag har det gått tjugofem år sedan katastrofen på Östersjön, en händelse som jag aldrig kommer glömma.


- Passagerarfärjan Estonia. Foto: sjofartstidningen.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar