söndag 10 maj 2020

Varghotellet i Järvsö 2020-05-10

Jag vaknat upp i rum två på Varghotellet i Järvsö, jag har sovit dåligt eftersom mitt mobillarm ringt en gång i timmen sedan klockan 03:00. Anledningen till detta var för att få höra ett eventuellt vargyl, men vargarna bjöd inte på något yl i natt. Ute vräker det ner snöblandat regn och jag bestämmer mig för att ligga kvar i sängen, dom enda som tycks gilla detta skitväder är vargarna, i alla fall dom tre fjolårsvalparna. 

Jag ser dom kuta omkring utanför fönstret som om det inte fanns någon morgondag, jag kan sitta i timmar och bara njuta av allt hyss dom hittar på. Dom bråkar, nafsar, morrar, leker, jagar varandra, gömmer sig, gräver, gäspar, nyser, krafsar och viftar på svansen. Jag får aldrig nog av varg, jag drömmer dagligen om att få träffa på en vild varg. Men jag vet att den chansen är en på miljarden, jag är fruktansvärt avundsjuk på människor som träffat på varg i det vilda.

Plötsligt låser någon upp dörren och frågar om det behövs städas, jag svarar mannen att det inte alls är nödvändigt, jag ligger ju kvar i sängen och det skulle kännas bra märkligt att ha någon som städade mitt rum. Efter att ha piggnat till så ger jag mig iväg ut till varghägnet och lyckas med att locka på vargarna, jag tar över hundra foton på dessa mytomspunna djur som fascinerar mig så otroligt mycket.

Det kurrar i magen och jag tar syrrans blåa Mazda ner till byn, här äter jag en hamburgare och sedan åker jag tillbaka till varghotellet igen. Vargarna ligger bara och sover när jag kommer tillbaka och jag gör likadant, jag är fruktansvärt seg och somnar på stört. Efter en lite tupplur känner jag mig betydligt piggare igen och jag ger mig it till vargarna.

Jag får liv i dom genom att springa längs med staketet för att sedan gömma mig, fjolårsvalparna faller för mitt trick och dom kommer kutandes för att se var jag tog vägen. Alfaparet är inte lika lättflörtade, dom håller sig undan och dyker bara upp när någon fjolårsvalp behöver läxas upp. Vilket är synd för alfaparet är otroligt vackra, dom har fin päls och en fullvuxen varg ser mer ståtlig ut tycker jag.

Efter ha varit ute i det kalla vädret i timmar så är det dags för middag och återigen tar jag Mazdan ner till byn för att äta, jag hittar en pizzeria där jag beställer en kebabsallad, kebaben är fruktansvärt god så jag bestämmer mig för att äta lunch här i morgon innan jag åker hem. Väl tillbaka på varghotellet så hinner jag ta lite mer foton innan mörkret sänker sig över den gamla ladan som varghotellet är byggt i.

Jag drar mig tillbaka till mitt rum, från det fönster som står öppet hör jag hur en varg får veta sin plats, det grova morrandet och tjafset är som musik i mina öron. Jag tar en varm dusch och kryper till sängs, jag kollar mina foton och klipper ihop en film  av allt som jag har filmat idag. Tack för att du besöker tomasvarg.se

Min vargfilm: Länk - klicka här


- Skitväder, men mitt humör är på topp - tack vare vargarna



- Inget Converse-väder idag



- Varg



- Så vacker



- Ner på byn för att äta



- Hamburgare på Sibylla



- Wolf, Lobo och Okami. Barg på engelska, spanska och japanska



- Alfahonan eller alfahanen, ser inte skillnad



- Kan nog vara Sveriges godaste kebab



- Mörkret sänker sig över den gamla ladan

1 kommentar: