söndag 24 januari 2021

LCHF-pizza gjord på ostbotten

Jag försöker hålla mig undan från kolhydrater och när pizza-suget slår mig på käften ställer jag mig och gör en pizza gjord på ostbotten i stället för mjöl, vilket smakar gott och påminner om vanlig pizza.

Gör så här:
01. Sätt ugnen på 200°

02. Lägg ut skivad ost på en plåt med bakplåtspapper, när det första lagret är klart så lägger du ut ett till lager med skivad ost, jag köper alltid färdigskivad ost som räcker precis till två lager.

03. Häll på krossade tomater samt salt och peppar, jag hällde i en matsked tabasco i dom krossade tomaterna.

04. Ställ in pizzan i ugnen på 200° och låt osten smälta, det tar 8-10 minuter ungefär.

05. Ta ut plåten och låt den stå och svalna i ungefär 10-15 minuter.

06. Släng på allt som du vill ha på pizzan, jag kör med taco-kryddad köttfärs, rå lök samt riven ost och oregano.

07. In med pizzan i ugnen igen, 225°, till osten på pizzan har smällt, brukar ta en 15 minuter för mig. Låt pizzan svalna lite innan du skär upp den. Klart.


- Två lager med ost



- Krossade tomater, tabasco, salt och peppar



- Efter att ha varit in i ugnen en första gång



- På med tacokryddad vegfärs



- Hackad gul lök köper jag i frysdisken på Ica



- På med ost och in i ugnen en andra gång



- Pizzan är klar

1 kommentar: