torsdag 19 juli 2012

Ensamma Vargen fyller 3 år

Precis just idag, den 19 juli 2012 fyller jag tre år - som bloggare. Jag kommer faktiskt inte ihåg varför jag började blogga, kanske var det att få skriva av sig lite. Jag började på Aftonbladet och deras bloggportal som var ett mycket bra ställe att blogga på. Man kunde skicka bilder direkt till bloggen från mobilen vilket inte var så vanligt då detta var en tid innan smartphones var på tapeten. Tyvärr lade dom ner sin bloggverksamhet den 19 juli 2011, precis samma dag när bloggen fyller två.

Tråkigaste under dessa år
Det händer mycket på tre år, jag har haft två förhållanden som båda har spruckit. Det senaste förhållandet var också det jobbigaste, jag blev tillsammans med en underbar tjej och mina känslor för henne var dom starkaste jag någonsin haft och jag kände att det var mitt livs stora kärlek. Men vi passade inte ihop och jag blev också sjukskriven i två veckor efter att vi gjorde slut. Mitt hjärta gick i tusen bitar, året kunde ha börjat mycket bättre.

Roligaste under dessa år
Det bästa som hänt under dessa tre år är den ständigt återkommnde Australien-resan som jag gjorde i början av 2011, en resa som tog mig med storm. Den resa och det äventyr som jag upplevde under dom fem veckorna förändrade mig totalt. Inte en sekund under dessa fem veckor längtade jag hem till kalla Sverige och jag mådde fruktansvärt dåligt i ett halvår efter att jag kommit hem, jag ville bara tillbaka och jag åker igen i slutet av 2013. Vargbesöket på Kolmården 2009 som var mitt andra är också en av dom bästa stunderna av mitt liv.

Varför just Ensamma Vargen?
När jag var runt 8-9 års åldern kom min far alltid hem med serietidningen Fantomen. Nästan alla vet ju att Fantomen har en hund, förlåt varg och som liten skitunge gjorde tidningen starkt intryck på mig och en väldreserad varg var något som jag ville ha. Nu vet ju jag lite bättre än så tack och lov, men detta startade mitt varg-intresse som senare följt mig genom livet.

Vargen är mitt favoritdjur om man nu kan ha ett sånt. För min mor präntade in i min hjärnbark att djur är något fint och något som man ska vara rädd om och under hela min uppväxt så hade vi katter, hundar, marsvin, kaniner, ödlor och råttor. Jag brinner för djur och jag anser att ett djurliv är värt precis lika mycket som ett människoliv, vilket konstigt nog kan vara väldigt provocerande för vissa människor. Bara för att vi människor är smartast av alla liv på jorden (enligt oss själva) så har vi utsett oss själva till nummer ett på näringskedjan, men vi har också glömt bort djuren och tycker att vi kan behandla djur hur som helst. Det knasigaste jag stött på är folk som är hundägare och som avskyr vargen. Nu är det så att alla hundraser härstammar från vargen.

Under min uppväxt under åttio-talet så var rollspel otroligt populärt, varenda unge pratade om rollspel och vi var många som spelade. Det kunde vara brädspel men även böcker och en av dessa böcker som fängslade mig var rollspelsböckerna om "Ensamma Vargen" som kom 1985. I böckerna startade man på första sidan och när man läst det som stod på första sidan fick man två val, det ena valet ledde till en helt annan sida och det gjorde även det andra valet så det var noga med vilka val man gjorde, ofta leddes man rakt in i döden. Man träffade även på folk som man skulle slåss mot och då fick man använda tärningar för att lista ut vem som skulle vinna fighten. Jag har än idag kvar böckerna om "Ensamma Vargen" av Joe Dever och Gary Chalk.

Bloggnamnet
Så när jag startade min blogg 2009 så var valet inte så svårt, jag gillade böckerna och jag gillar vargar, så det blev namnet på böckerna och namnet stämmer ganska bra in på mig som person. Jag är väldigt självständig, vill nog ha mycket tid för mig själv men någon ensam varg är jag inte.

Vad händer nu då?
Jo bloggen lever vidare, jag har absolut inga planer på att lägga ner den. Det är fortfarande kul att blogga och det roligaste jag vet är att blogga när jag är på resande fot, vilket det blir en hel del av nu för tiden då jag älskar att resa. Jag bloggade om Australienresan, jag har bloggat om två Madonna konserter, om vargbesöket på Kolmården 2009, jag ska blogga om min Englandsresa nu på lördag och i slutet av detta år så åker jag till USA och jag kommer också att blogga därifrån så klart. Avslutningsvis vill jag tacka alla mina besökare som varit in och läst, kommenterat och dessutom återkommit. Utan er blir det ingen blogg. TACK!

Historik
2009-07-19 Börjar blogga på blogg.aftonbladet.se/tompa
2011-07-19 Flyttar till http://ensamma-vargen.blogspot.com
2011-11-23 Köper domännamnet www.ensammavargen.nu
2012-07-08 Bloggen får en officiell Facebook sida
2012-07-19 Bloggen fyller tre, 74000 besökare och 25 gillar på Facebook
Inlägget med mest besökare: Utan Coca-Cola i fyra veckor (3300 besökare)



Vargintresset började med Fantomen i slutet av 70-talet som åtta/nio åring



Bloggnamnet är från böckerna "Ensamma Vargen från 1985"

6 kommentarer: