fredag 6 juli 2012

Så var Madonna's MDNA-konsert den 4 juli 2012 - låt för låt

(01) Girl gone wild / Material Girl
Introt på den här turnén är jäkligt grymt, först kyrk-klockor, sen munksång och sen krossas rutorna på storbildskärmen. Galet grymt, jag ryser fortfarande när jag tänker på det.
Betyg: 5 av 5 vargar

(02) Revolver
Låt nummer två är "Revolver" och låten är riktigt bra på albumet, men här blir den mycket bättre. Madonna kör skiten ur Ullevi i det här numret.
Betyg: 4 av 5 vargar

(03) Gang bang
Här är en av dom bästa låtarna från Madonna's nya album "MDNA" och det är också en av konsertens bästa låt och uppträdande. Här reste sig håret på mina armar. Hon gör ett kanon nummer som jag aldrig kommer glömma. Här tar hon över Göteborg!
Betyg: 5 av 5 vargar

(04) Papa Don't Prech
Har aldrig gillat "Papa don't Preach" och jag gillar den inte här heller. Madonna väljer att göra en kortare version här.
Betyg: 3 av 5 vargar

(05) Hung Up
Här är min absoluta favoritlåt med Madonna, det är den bästa hon gjort. Men här hon plockat bort "Gimme, gimme, gimme" samplingen men låten är faktiskt riktigt bra ändå.
Betyg: 4 av 5 vargar

(06) I don't give a
Här är låten som Aftonbladet och Expressen hatar, men den är faktiskt inte så dålig, gillar faktiskt den mer och mer. "Nicki Minaj" är med på storbildsskärmarna och på slutet säger hon "There is only one queen, and thats Madonna!" och jag ryser.
Betyg: 4 av 5 vargar

(07) Express yourself
Här är en till låt som jag aldrig gillat och här sjunker tempot på konserten.
Betyg: 2 av 5 vargar

(08) Give me all your luvin
Låten från det senaste albumet "MDNA" är något jag inte gillar speciellt mycket, men det väller in folk som slår på trummor och gör världens trum-solo som lyfter låten - och stämningen!
Betyg: 4 av 5 vargar

(09) Turn up the radio
Det här är faktiskt en skittråkig låt och nummret är likadant. Här sjönk stämningen ordentligt.
Betyg: 2 av 5 vargar

(10) Open your heart / Sagarr Jo
Här är en till låt som jag aldrig gillat, det är för lågt tempo i den och det är det på konserten också, sen går låten över till Sagarr Jo och det blir inget bättre för det. Dansarna gör dock ett jättebra dansnummer på slutet av låten.
Betyg: 2 av 5 vargar

(11) Masterpiece
Här är en rätt så bra låt på nya skivan, på konserten hör man nästan ingen skillnad på albumversionen och konsertversionen. En manskör är den enda skillnaden jag hör och jag tycker den är för sömnig för att ha på en konsert för publiken sover nästan.
Betyg: 3 av 5 vargar

(12) Vogue
Vogue har jag aldrig gillat, den är för slö och det är den här också, ett riktigt sömnpillier.
Betyg: 2 av 5 vargar

(13) Candy shop / Erotic
Candy Shop börjar lite slött och övergången till Erotic är inte snabbare. Ett till slött nummer.
Betyg: 2 av 5 vargar

(14) Human nature
Men nu börjar det bli för slött, konserten har gått ner i tempo och jag somnar snart.
Betyg: 2 av 5 vargar

(15) Like a Virgin
Här är ytterligare en gammal låt som jag aldrig gillat, men här gör Madonna om den till en pianovalls i moll och den funkar överaskande nog på mig.
Betyg: 3 av 5 vargar

(16) I'm addicted
Nu höjs tempot igen och låten är riktigt bra, Madonna får fart på publiken igen efter att ha sovit sig igenom några låtar. Dansnummret på slutet imponerar.
Betyg: 4 av 5 vargar

(17) I'm a sinner
En helt okej låt som varken höjde eller sänkte tempot, en medel-låt.
Betyg: 3 av 5 vargar

(18) Like a prayer
Jag tycker att Like a prayer är en av Madonna's bättre låtar på dom äldre albumen. 2009 gjorde hon en grym version, här är den faktiskt okej. Madonna bjuder på sig och hon får igång publiken. Låten avlutas med dom grymma kyrkklockorna.
Betyg: 4 av 5 vargar

(19) Celebration
Konsertens sista låt är lite av ett märkligt val då den handlar om att få igång festen. Borde ha varit en av dom första låtarna. Celebration är dock en bra låt och här känns det tråkigt att konserten är slut. Ville ha mer.
Betyg: 4 av 5 vargar

Konserten i helhet: 4 av 5 vargar.
Snittbetyg: 3,2 av 5 vargar


Madonna, Queen of Pop

2 kommentarer:

  1. Det var aaawesome! Skoj att du också hade roligt och träffade massa människor. Såg alla t-shirts du köpte kuuul! Tänkte köpa flera jag med då de var så jädrans snygga men glömde av det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var så jäkla grym! Ja det var jättekul att träffa nytt folk. Du kan få en t-short av mig - not! :)

      Radera