onsdag 19 december 2012

USA resan 2012-12-19

Vaknar upp klockan 08.30 av mobillarmet, det är en fantastisk morgon, det är strålande sol men det har varit en kall natt för rutorna på vår Ford Mustang är isiga. Jag har sovit oförskämt bra i natt, men jag vaknade en gång och då var det iskallt i rummet så jag slog på värmefläkten. Balkongdörren läcker som ett såll. Klockan är 09.10 när vi träffas utanför hotellet och sen kör vi mot stan. På radion spelas Gap Band med den helt fantastiska låten "You Dropped A Bomb On Me" med Gap Band och jag känner mig otroligt lycklig som får uppleva det här, det var så värt att jobba i somras och att ha tok-sparat pengar som en dåre. Jag går omkring på rosa moln och upplever ett lyckorus, jag älskar redan USA.

Efter att ha åkt lite fel (så klart) från hotellet så hittade vi klockan 10.20 ett Starbuckst som ligger vackert nere i hamnen. Här köper jag en smörgås en choklad med grädde, vilket var jättegott. Efter det så bestämde vi oss för att försöka hitta till den berömda gatan Lombard Street som är en mini serpentinväg här i San Francisco. Vi åker fel (så klart) och kommer upp på ett litet berg med ett torn på. Tornet ser ganska lika "Det lutande tornet". Här är en bedårande utsikt över stan, vi ser Golden Gate bron långt borta och vi ser Alcatraz-ön som verkar vara betydlig mindre än jag hade föreställt mig. Vi går in i tornet och kollar lite i deras souvenirer och jag köper några vykort samt en registreringskylt i plåt.

Sen åker vi vidare och tills slut så hittar vi den kända gatan och vi hittar den klockan 13.20. Vi fotar den och sen går vi för att hämta bilen, tjejerna tycker vi ska cabba ner och så blir det. För vi ska ju köra ner för Lombard Street och då måste vi ju ha det nercabbat, det var skapligt brant men det gick bra, så nu kan jag lägga till det på min "to do list" också. Apropå brant, vi har åkt i dom brantaste backarna som jag någonsin åkt i, den feta huven på vår Ford Mustang är allt man ser trots att man sitter upprätt, kul att köra i San Francisco är det i alla fall.

När vi har kört klart så cabbar vi upp för att besöka Golden Gate Bridge och dit hittar vi när klockan är 14.05, vi kör över och parkerar på andra sidan. Jag tar massor av kort på bron och sen måste vi åka för tjejerna började bli hungriga, vi åker över bron för andra gången och hittar ett litet café intill bron som vi handlar på. Efter det så fotar jag lite till på denna fantastiskt vackra bro innan jag är nöjd.

Klockan 16.05 hittar vi till Chinatown och intar en sen lunch, det fick bli biff och ris för min del. Mätta och belåtna går vi ner till bilen och då upptäcker jag att vi fått böter trots att vi stoppat i pengar och att det fanns tid kvar på mätaren. Boten är på trevliga 83$ / 550 kronor. Apropå bilen har den dragit 1,14 liter milen, men då har vi bara kört i stan med massor av start och stopp vid varje trafikljus och alla stopplikter det kryllar av här, samt kört i alla branta uppförsbackar.

Efter det åker vi till färjeläget där båtarna till Alcatraz går från, för att ta oss ut till ön med fängelset på, men vi är för sent ute för dom har stängt så vi åker hem. Det är nu vi fastnar i rusningstrafiken, jo dom slutar jobbet klockan 17 här nere, det har vi lärt oss. Vi är tillbaka på Good Nite Inn klockan 19.10. Jag fixar trådlöst internet till min dator och vi letar boende och flyg till New York, eftersom vi ska flyga från Miami.

Det verkar vara rimliga priser på boendet så vi bokar det nog i morgon. Senare på kvällen uppdaterar jag bloggen med mer text, bland annat det här du läser just nu. Jag tror jag har klarat mig från att vara jetlaggad för jag är pigg på dagen och trött på natten, detta trots att San Francisco ligger nio timmer efter Sverige så jag är nöjd.
Dagens låt: Gap Band - "You Dropped A Bomb On Me"


Få se nu, vilken av vägarna ska vi åka på?


Klocktorn nere vid vattnet


Frukost på Starbucks


Skulptur



Bilen har en rosa mustach



Tidningställ som man bara sett på tv



Lombard St var kul att köra på, lägg märke till Volvon


I dom branta backarna i San Francisco är det bara huven
på Mustangen man ser, det skulle kunna stå en lastbil
framför en utan att man skulle se den



Golden Gate bron, en av världens finaste broar som jag
har haft turen att köra över två gånger på


Fast i bilkö. Fotor hus med ljus


Fast i bilkö, fotar kusen

4 kommentarer:

  1. Tycker du/ ni är tuffa som ska köra själva...visst, du är yrkeschaufför men ändå! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det behövs en dag för att bli varm i kläderna, för nu går det galant. Kram

      Radera
  2. Skicka hem lite kaffe från Starbucks :P Men Tompa det är inte kallare än lilla Svedala ;) NJUT där borta nu ;)

    SvaraRadera