söndag 20 januari 2013

Semester utvärdering

Jag har länge tänkt spalta upp mina plus och minus från semestern i USA, men jag har inte orkat, det har kommit saker i mellan som gjort att tiden inte räckt till. Okej, jag har spelat dataspel. Fine?! Men vad var bra med resan och vad sög? Här kommer den, utan någon som helst rangordning.

[+] Bilen
Jag hade bokat en hyrbil ett halvår innan jag skulle resa, det var en Ford Mustang Cab - eller liknande som det så heter. Det var allt jag visste. När jag sen kommer fram och ska hämta ut bilen visar det sig att det är en Ford Mustang med en 3,7 liters V6:a. Modellen är av 2013 års modell och hade inte ens gått 3000 mil. Det var inte bara den nyaste bil jag kört, utan även den coolaste. Att jag har gjort en roadtrip genom USA i en Mustang kommer jag leva på länge, väldigt länge.

[+] Route 66
Det var i delstaten Arizona som vi upptäcker att vi åker på Route 66 - av en slump. Visst ville vi åka på Route 66 men det var inget vi letade efter. Plötsligt åker vi bara på den och jag kan nästan börja fnissa över det, hur stor är den chansen liksom? Jag blev stoppad av en trevlig polis på Route 66 och jag körde 1 mph för fort bara för att få köra 66 på denna mytomspunna väg. Väldigt moget! Det blev ett minne för livet i alla fall.

[+] San Francisco
San Francisco var en riktigt mysig stad, det var branta backar och den var full av grönska, trots att det var vinter. Riktigt frän arkitektur på hus och broar, bland annat Golden Gate bron så klart. Världens häftigaste gata ligger också här. Lombard Street med dess serpentinväg var riktigt kul att köra på.

[+] Miami
Åh underbara Miami! Vi kom dit på nyårsafton och temperaturen stod på 30 plusgrader. Det tog inte många timmar innan jag hade kärat ner mig i stan. Den lilla bit av Miami jag såg räckte för att jag ville stanna kvar - resten av mitt liv. Att sen Miami Vice spelades in här gör att Miami alltid kommer ha en plats i mitt iskalla hjärta.

[+] New York
Jag visste ingenting om New York, det enda jag visste var att vi skulle flyga från 30 plusgrader i Miami till 5, och det räckte ju för att känna avsky. Men det tog bara tio minuter för mig att börja gilla New York. Inte bara gilla skulle det visa sig, jag tok-älskar New York och då har jag bara sett Manhattan. Min lilla nio timmars promenad genom centralpark, förbi Chrysler Building, Empirestate Building, Flatiron Building och Brooklyn Bridge kommer jag aldrig att glömma - hoppas jag.

[-] Flagstaff
Allt har ju en baksida och det hade även den här resan. Staden Flagstaff i delstaten Arizona överaskade mig, på ett dåligt sätt. Att köra med en bakhjulsdriven bil med V6 och med sommardäck är en vidrig upplevelse som jag aldrig mer vill uppleva.

[-] Tråkig väg
Det här är egentligen inget minus då man fick se mycket - väg. Efter Las Vegas besökte vi Grand Canyon och efter det var det rak kurs mot Miami som gällde. Att åka på vägen mellan Grand Canyon och Miami är faktiskt inget jag gör om. Det är bara skog, väg, mer skog, mer väg, en byggnad, skog och mer väg. Staden Dallas som ligger någon stans mitt i mellan var läskig och New Orleans såg man inte röken av trots att vi åkte genom den staden.

2 kommentarer:

  1. "Det har kommit saker i mellan som gjort att tiden inte räckt till. Okej, jag har spelat dataspel. Fine?!" Hahaha, du är kung!!!

    SvaraRadera