torsdag 10 januari 2013

USA resan 2013-01-09

Vaknar upp runt åtta och sen klär jag på mig och springer ner till Starbucks som ligger nere på hörnet och vägg i vägg med vårt hotell. På Starbucks uppdaterar jag bloggen och tar en frukost och när klockan är 08.45 lämnar jag Starbucks för sista gången och går mot Central Park och fotar allt jag ser. Jag lämnar parken klockan 10.20 och går sedan söderut för att fota Chrysler Building som ligger på 42 gatan.

Sen går jag söderut igen och fotar Empire State Building som ligger 34 gatan, skyskrapan ser ut att vara i bra skick trots att King Kong har klättrat på den. Efter det gick jag söderut igen för att fota Flatiron Building som är en skithäftig byggnad, den är trekantig och den har man sett i diverse filmer. Jag har hela tiden trott att Flatiron Building står på Times Square, men det gör det inte.

Efter Flatiron Building gick jag rakt österut och ut mot Hudson River för att fota Brooklyn Bridge och här blir jag kvar ett tag då det finns massor att fota. Sen går jag västerut för att ta mig till Ground Zero och hit kommer jag klockan 14.45. Det här är andra gången jag går hit och jag blir lika berörd varje gång. Man börjar genast tänka på alla dom fruktansvärda bilderna från när tornen rasar och på allt damm som väller fram. Precis intill Ground Zero ligger en butik som heter 9/11 Memorial och som säljer prylar som har något med den elfte september att göra, här finns böcker, filmer, kläder, nyckelringar, vykort och annat smått och gott. Jag köper en t-shirt och en dokumentär.

Sen går jag söderut och till Manhattan's södra udde och här finns färjorna som kör ut folk till den ö som Frihetsgudinnan står på. Tyvärr är ön stängd på grund av stormen Sandy som härjade här för några månader sedan. Jag hittar en gratisfärja när klockan är 15.33 och den färjan tar mig ganska så nära Frihetsgudinnan och jag får en hel del bra foton på The Statue of Liberty.

Klockan är 17.45 när jag sätter mig på tunnelbanetåget till Times Square. Jag räknar ut att jag har gått omkring i nio timmar och tittar man på kartan hur jag gått på för vis så inser jag att det är långt, en gissning är att jag har gått tre mil.

Jag träffar på tjejerna på Times Square som vi bestämt per sms och vi går och äter på en pizzeria. Tjejerna avslöjar att dom har köpt en musikalbiljett till Mama Mia till mig och vi ska gå och se den efter vi ätit. Jag har aldrig varit på musikal och jag sågade filmen längs fotknölarna när den lanserades. Jag blev till och med jävligt arg på skräpet. Klockan är 19.35 när vi sätter oss ner i stolarna i salongen som ligger på Broadway.

När musikalen drar igång så blir jag överaskad, det är hur grymt som helst att se Mama Mia, för Abba's musik berör en på ett otroligt sätt. Jag ryser till nästan alla av låtarna och jag tycker faktiskt det är riktigt kul. Så ett stort tack till Sara och Sofia som bjöd ut mig på denna nya upplevelse. Nu har jag sett Mama Mia musikalen på Broadway i New York, en sak till att bocka av innan man dör.

När klockan är 23.30 så är vi åter står på Times Square och nu shoppar vi för fullt. Jag köper några t-shirts och ett par huvtröjor, vi kommer hem nästan en timme senare, när klockan är 0.20 närmare bestämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar