onsdag 9 januari 2013

USA resan 2013-01-08

Vaknar upp till ett lite småkyligt New York när klockan är 09.20. Mitt på golvet på vårt hotellrum är det blött, vi tror att elementet läcker så vi byter rum från 310 till 304. Klockan 10.30 lämnar jag vårt nya hotellrum för att äta frukost på Starbucks - så klart. Klockan 11 går vi till Central Park och fotar lite för att inta lunch vid 13.30 och fyrtio minuter senare är vi klara. Vi skiljs åt och jag knatar söderut på Manhattan, det är så enkelt att hitta på Manhattan, alla gator som ligger från väst till öst heter från 1 street till 242 street. Jag som har problem med lokalsinnet tycker detta var enkelt och jag har gått omkring på Manhattan och kännt mig jättetrygg över att veta hur gatorna ligger.

Klockan är 15.55 när jag når Ground Zero, jag hittar en butik som säljer böcker, t-shirts och andra saker om allt som hände den 11 september. Jag känner mig otroligt berörd av att besöka Ground Zero, jag börjar genast tänka på alla människor som hoppade från dom brinnande tornen. Jag trodde aldrig att jag skulle bli så tagen av den här platsen. Dom har hunnit jättelångt med Freedom Tower och det är Skanska som bygger allt.

Efter att ha gått i två timmar och tio minuter når jag Manhattans södra udde där färjorna som går ut till Frihetsgudinnan ligger. Men det går inga färjor ut till ön utan bara utanför och detta på grund av stormen Sandy som härjade här i slutet av förra året. Solen är precis på väg att gå ner bakom Frihetsgudinnan och jag tar några kort med min systemkamera med ett allt för klent objektiv, man ser vad fotot föreställer, om man har bra syn det vill säga.

Det börjar bli kallt så fort solen gått ned och jag försöker hitta till en tunnelbanestation här vid färjeläget och när jag till slut lokaliserat den så är den stängd. På trappan står det en skylt om att jag måste gå till Recktor Street. Jag passerar Wall Street och en stor tjurstaty i guld, när jag så till slut hittar på Rector Street så hittar jag både den ena och den andra tunnelbanestationen, men det är inte någon som jag ska till så jag letar vidare och hittar den rätta i korsningen Rector Street och Greenwich Street.

Tunnelbanetåget går norrut när klockan är 17.35 och jag kliver av hemma när klockan 18.05. Jag bestämmer mig sen för att åka till Times Square för att fota och shoppa lite, jag kommer fram när klockan är 18.55. Jag hittar en butik som säljer billigt krafs och jag hittar en staty av Frihetsgudinnan för 75 dollar som jag handlar och lite mer skräp som jag ska ge bort. Sen åker jag hem och sover.



VM i att samla burkar börjar nu!



Vackra Central Park, här i höst/vinter skrud



En av många tunnelbanestationer



Enkelt att hitta



Sopbil



Jag ville veta vart exakt i New York jag var.
Så jag gick in på ett Starbucks och använde
deras Wi-Fi som är gratis och gjorde en
statusuppdatering på Facebook och vipps
så visste jag vart jag var.
Ibland överaskar jag mig själv



Ett klassiskt New York brandstege-hus



En av många fina byggnader på Manhattan, jag som är
intresserad av byggnader och broar fick mitt lystmäte här



Klocka



Freedom Tower byggs av Skanska



Frihetsgudinnan fotat med en iPhone 4



Samma foto fast inzoomat



Så typiskt, jag som sett fram emot
att åka ut till Frihetsgudinnan



Vår tunnelbanestation på 103 gatan



Times Square by night

2 kommentarer:

  1. Hoppas ni inte varit ute o åkt färja! Så ni inte är inblandade i den olycka som varit på Manhattan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag var faktiskt ute och åkte färja, men på kvällen. Jag visste inget om olyckan för än jag kommit in i land igen :)

      Radera