måndag 7 januari 2013

USA resan 2013-01-07

Mobillarmet ringer 03.50, är det här semester eller va sjutton är det frågan om? Masar mig upp och kliver in i duschen. Eller släpar mig in i duschen är mer likt verkligheten. Klockan 04.20 checkar vi ut från vårt hotell Holiday Inn i Miami Downtown, det kostade mig 574 dollar (3845 kronor) och sen sätter vi oss i taxin som tjejerna beställt. Klockan 04.40 är vi framme vid Miami International Airport, Terminal 3, det tog cirka femton minuter.

Klockan 05.30 kliver vi igenom säkerhetskontrollen och klockan 05.50 är det fika på Starbucks. Klockan 07.35 går vi ombord på Delta Air Lines flygplan, en Boeing MD88. Planet lyfter 25 minuter försent när klockan slår 08.10. Det tar hela 2 timmar och trettio minuter att ta sig med flyg från Miami till New York för vi landar på JFK flygplatsen när klockan är 10.40. Efter att vi fått vänta i tjugofem minuter på att dörren på flygplanet ska öppnas (något är trasigt) så kliver vi ut klockan 11.05 i bara några få plusgrader - usch!

Vi tar en taxi till vårt hotell Marrakech, som ligger på Manhattan, på vägen dit så åker vi igenom Central Park. Hotellet ligger bara ett stenkasst från Central Park, en halvtimme till färjeläget vid Frihetsgudinnan med tunnelbana. Klockan 12.30 sätter jag mig precis och tar en fika på starbucks som ligger vägg i vägg med vårt hotell och det är då låten Wolf med den svenska gruppen First Aid Kit spelas på radion. Jag älskar verkligen den låten så nu känner man sig som hemma.

När klockan är 13.30 så går jag med nervösa steg omkring på Manhattan, jag går själv, tjejerna går och lägger sig och sover. Jag är på väg till Central Park för att fota men jag vet inte vart den ligger så jg frågar en kvinna med barnvagn om hjälp. Hon hinner knappt hjälpa mig för än en annan kvinna kommer fram för att hjälpa mig. Alla är så hjälpsamma och trevlig i USA och det är så kul. Jag hittarfram till Central Park och det första jag ser är The Swedish Cottage som är en stuga som importerades från Sverige år 1876 och nu huserar det någon marionette teater i stugan.

Jag går vidare och hittar ett litet slott som jag fotar och sen går upp i. Jag hittar en karta över Central Park och jag bestämmer mig för att gå norrut från slottet. Parken är verkligen gigantisk och jag hinner nästan ända fram där parken slutar men jag vänder om vid 16-tiden för det skymmer och det börjar bli kallare och jag har världens sämsta lokalsinne, så jag vill leta efter hotellet innan det blir mörkt. Jag hittar hem när klockan är 17.45 och jag är så imponerad av mig själv.

Jag hittar en karta på hotellet och det visar sig att jag har gått världens omväg hem. Jag hade bara behövt gå västerut från den norra delen av Central Park så hade jag varit hemma på tio minuter, den väg jag tog hem tog över en timme.

På hotellrummet så vill tjejerna till Times Square och jag följer med, vi tar den otäcka tunnelbanan dit. Otäck för att jag är så kass på att hitta. Det visar sig att tjejerna ska på musikal och nu dumpar dom mig mitt på Times Square. Jag shoppar lite vykort och sen försöker jag för egen maskin ta mig hem med hjälp av den stora, hemska tunnelbanan. Jag går fel, jag letar, jag går fel och jag letar mer.

Jag hittar rätt tåg när klockan slår 20.50. En kvart senare kliver jag av på tunnelbanestationen W-104 Street/Broadway och när jag kommer upp på markplan så kommer nästa utmaning. Det har blivit mörkt ute och vart ligger hotellet? Jag vill ringa en vän, eller fråga publiken. Jag hittar till slut till Marrakech Hotell på W-103 Street och till Starbucks. Klockan är 21.10 när jag tar dagens sista fika där och sen går jag upp och duschar och sen går jag och sover. Det har varit en väldigt lång dag och jag somnar på en gång - tills tjejerna kommer hem efter musikalen och sen somnar jag igen.

Mot New York med avgång 7:45 med Delta

Vi landar på JFK flygplatsen i New York
Vingen tillhör en MD 88 (Boeing)

Taxin tar oss över en bro

Hotell Marrakech och Starbucks vägg i vägg

Nu ska granen ut - tydligen

Truck

En sån här har man ju sett på tv

Buss på Manhattan

Mera buss på Manhattan

Det första man snubblar över i Central Park,
The Swedish Cottage. LOL

Central Park

Ja, jag tog kort på tunnelbanekartan för att ha i mobilen.
Men jag har lokalsinne-dyslexi så jag är ursäktad hoppas jag

Times Square by night

New York pizza på Times Square.
Jag har förmodligen gått upp fem kilo
under min vistelse här.

Times Square är verkligen skithäftigt,
man kliver ut på torget från tunnelbanan
och det är nästan dagsljus ute