tisdag 14 januari 2014

Australienresan 2014-01-14

Sydney, Australien
Mitt i natten, runt 04-tiden, vaknar jag av att tjejerna från Tyskland som bott i mitt rum under hela den tid som jag bott där är uppe och packar. Dom hade lämnat en lapp på min säng igår så jag visste att dom skulle dra vidare, jag somnar om och vaknar klockan 09:35. Eftersom det är så tomt i rummet så packar jag resväskan med allt skräp som jag handlat och packar in ömtåligt gods, sen väger jag resväskan som väger 17 kilo. Bra tänker jag, för då kan jag ta med mig alla underkläder och strumpor som jag hade varit tvungen att kasta annars.

Tyvärr är alla dessa kläder smutsiga så jag tvättar två maskiner samtidigt som jag försöker blogga ikapp, jag ligger två dygn efter med blogandet. Sen blir jag så hungrig att jag går till Hungry Jacks (Burger King) och köper en Whopper när klockan är 10:35. När klockan är 11:00 så fortsätter jag blogga medans kläderna nu ligger i torktummlaren och snurrar. När jag skriver detta så är klockan 14:35 på eftermiddagen och jag är äntligen ikapp med bloggen vilket känns skönt. Jag stannar hemma och vilar idag tills jag ska träffa Johanna vid Operahuset i kväll. Jag är sjuk som en säl och jag är också trött efter att ha väckts av "tyskorna" mitt i natten.

När klockan slår 17:00 går jag mot dwarf 4 i Circular Quay, jag och Johanna har bestämt att vi ska äta innan vi ser showen i Operahuset. Jag handlar en lite finare tröja på vägen, man måste väl vara uppklädd när man ska besöka så fina salonger. Johanna dyker upp och vi går till en china-restaurang, vi lämnar dock restaurangen på en gång och går till baren som ligger intill Operahuset istället. (Jag skrattar fortfarande Johanna) Både Johanna och jag tar pizza och efter maten går vi in i Operahuset, hela Operahuset känns som världens mest invecklade konstruktion. Jag antar att hela byggnaden måste ha varit en mardrömm att bygga då det bara består av en massa vinklar och hörn, men det är i alla fall världens finaste byggnad - enligt mig.

Showen som vi ska se i Operahuset heter "The Illusionist 2.0" och är, som namnet antyder, en show med illusionister. Showen utspelar sig i salen "Concert Hall" och Johanna och jag har stolarna V45 och V46. Showen drar igång klockan 19:00 och vilken show, jag sitter helt förstummad. I ett av numren uppträder en kille som kallar sig för "The Warrior", han lånar en förlovningsring av ett par och stoppar ringen i ett äpple som han sätter på kvinnan huvud. Han får en pilbåge och han ställer sig på en platta som snurrar honom runt, han skjuter iväg en pil genom äpplet. När han sedan hämtar pilen som sitter på piltavlan så sitter ringen runt pilen. Showen var helt underbar och det bästa jag sett.

Showen är slut klockan 20:55 och jag och Johanna går bort mot stationen Circular Quay. Vi tar adjö och jag måste säga att jag kommer sakna henne och hennes sköna skratt. Tack Johanna för denna gång, snart får du lov att dras med mig igen. LOL! Jag lovar henne att hälsa till hennes mor också! Jag går sedan hemåt, jag stannar till på McDonalds för att köpa en glass i den varma kvällen. Jag tog adjö av Sydney och Australien i kväll genom att gå på show i Operahuset, det var en bra final tycker jag. I morgon är det onsdag den 15 januari och det är den dag som jag har fruktat mest sen den dag jag satte ner min fot i Australien. Det är dags att åka hem, hem till ett land som jag inte vill bo i, till ett land som jag inte vill tillhöra. Det är här jag vill leva och det är här jag vill dö. Men en sak är säker, det ska inte dröja tre år innan jag är här igen. Om jag kommer hit som fattig student eller som turist är inte hugget i sten, men tillbaka ska jag.

När jag senare på kvällen uppdaterar bloggen med den här texten så googlar jag på "The Illusionist 2.0" för att ta reda på mer om showen. Då upptäcker jag en artikel som handlar om Scott Lewis som är en hypnotisör i showen, han ska nämligen ha ramlat från en balkong i Sydney och omkommit. Det kusliga är att detta skedde den elfte januari, det vill säga, för tre dagar sedan! The show must go on - tydligen. En annan kuslig sak var att när jag kollade en av mina favoritbloggar som handlar om Australien så har dom gjort ett inlägg om att studera i Australien, se där, det måste vara ett tecken om något.


Dagen före hemresan tvättar jag alla kläder


Här blir det trappräcken på Maze


Pizza med Johanna i Opera Bar


Fin utsikt från den inglasade balkongen i Operahuset


Showen The Illusionist 2.0 var grym, speciellt inne i Sydney Opera House
Tack för en kul kväll Jo

4 kommentarer:

  1. Tycker också det var en bra final, förstår att du inte vill lämna Australien. Hemma har vi snö och ca -11 grader idag. Kram och ha en bra hemresa ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du förstår :)
      Låter hemskt med alla minusgrader :(

      Radera
  2. Jag har i a f gjort två bra saker i mitt liv! ;-) Mina döttrar! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre!
      Dina döttrar och när du köpte en japanare :)

      Radera