tisdag 14 januari 2014

Australienresan 2014-01-15

Sydney, Australien
Vaknar klockan nio på självaste domedagen, jag går upp för att packa ner det sista i resväskan och i ryggsäcken. Jag ringde Resia igår för att kolla om mina flygbiljetter var okej. Det var dom - tyvärr. Tankar som att slänga bort passet och jobba svart ligger nära till hands just nu, men som Johanna sa, det blir lättare om man har ett mål. Men just nu kommer jag inte undan det faktum att jag ska resa från paradiset till helvetet. Det blir en negativ blogg idag känner jag.

Klockan 09:45 är jag klar och jag går ner till receptionen för att checka ut, jag får förvara resväskan på vandrarhemmet tills det är dags för mig att åka till flygplatsen. Jag är lite hungrig så jag väljer att gå på lyxrestaurang, det bli kebabrulle gjord på lamm - vad annars? En kvart senare har jag slängt in världens godaste mat i truten och är nu på väg till Operahuset. Jag slinker in på McDonalds för att köpa mig en glass i den 30-gradiga värmen, det här är troligen den sista glassen jag äter på länge då det är bajsvinter just nu. Jag går in på ett apotek och köper andra piller mot feber och förkylning, jag känner mig dock lite bättre idag.

Klockan 11:00 närmar jag mig Operahuset, jag har svårt att hålla tårarna tillbaka när jag tänker på att jag ska hem. Jag tar några sista kort på Operahuset och på Harbour Bridge, jag har säkert tusen kort med mig hem på bara Operahuset. Men jag gillar verkligen den byggnaden och takplattorna kommer ju, som bekant, från Höganäs i Sverige. Klcokan 11:15 lämnar jag så min favoritplats nummer ett i Sydney, vilken som är favoritplats nummer två måste vara kebabrestaurangen. Jag tror jag åt där sju dagar av tio, vilket jag ångar nu, jag borde ha ätit där oftare. Fördelen med att komma hem är att jag kommer ju aldrig äta den vidriga kebaben som vi har i Sverige. (Vem är negativ idag?)

Jag hoppar in i en taxi nedanför pendeltågstationen i Circular Quay efter att ha handlat en jacka och en huvtröja. Klockan 11:35 är jag framme vid vandrarhemmet Maze Backpackers, jag kilar ner för trappen och hämtar min rosa resväska. Klockan 11:50 vinkar jag till mig en taxi utanför vandrarhemmet som varit mitt hem i tio dagar. Maze var bättre denna gång, den säng och madrass jag hade här 2011 hade jag inte ens använt om jag var hemlös. Men nu var det bättre som sagt även om hela vandrarhemmet är sunkit, men man får ju som bekant vad man betalar för.

Taxichauffören är trevlig och vi pratar om allt möjligt, det visar sig att han kom hit olagligt för 40 år sedan och han jobbade svart i flera år som diskare. Men det var enklare att få uppehållstillstånd då säger han. Klockan 12:15 är vi framme vid Sydneys Internationella flygplats, han hjälper mig ur med resväskan och jag går in till Singapores avdelning och väntar. Sen öppnas incheckningsdiskarna och jag dumpar min resväska och går mot passkontrollen. Jag visar mitt pass när klockan är 13:15 och jag får passera utan problem, den där kontrollen är inte så hård som den framställs i tv-serien "Gränsbevakarna Australien". Jag har ju passerat utan problem fyra gånger nu, jag fick tyvärr ingen stämpel i passet vilket jag surar över - också.

I en av taxfree butikerna hittar jag en parfym (after-shave) som jag handlar till mig själv. Klockan 13:45 är jag framme vid min gate som är gate 57, det är ett par timmar innan planet lyfter men jag har tillgång till gratis wi-fi så jag slår mig ner och bloggar den här texten. Jag funderar på vad jag ska göra så fort jag kommer hem, jag ska kontakta Arbetsförmedligen, jag ska ringa SCN och jag ska kontakta några skolor här i Sydney. Jag är fast beslutsam om att jag sitter här i paradiset igen om ett år och jag hoppas det är som fattig student. Wish me luck!

Klockan 06:38 svensk tid lyfter vi från Sydneys flygplats och vi landar klockan 14:00 svensk tid i Singapore, den här flygresan tog cirka 7:20 timmar och jag tycker den gick rätt fort. Det beror på att jag hann kolla på tre filmer, jag såg bland annat filmen "The Lone Ranger" för tredje gången. Den filmen kan jag varmt rekomendera.

Här kommer det information om mina flyg som ni kan kolla på flygsidan www.flightradar24.com. Jag lyfter från Sydney idag onsdag klockan 06:15 svensk tid och jag kommer att landa klockan klockan 10:00 svensk tid på Arlanda på torsdag. DÅ har jag rest i 28 timmar, vilket kommer bli jobbigt så klart.

AUSTRALIEN - SINGAPORE:
Singapore Airlines SQ 222
Airbus A-380-800

SINGAPORE-DANMARK:
Singapore Airlines SQ 352
Boeing 777-200

DANMARK-SVERIGE
Scandinavian Airlines SK1418
Boeing 737-600


Sista dagen slår jag till och unnar mig lite lyxmat


Lite parkour framför Operahuset.


Farväl Sydney, farväl Australien


Chinarestaurangen är till Johanna!


Adjö Maze Packpackers


SQ 222 med avgång 16:15 med Singapore Airlines


Vilken resa jag har gjort. Perth, Darwin, Alice, Melbourne och Sydney

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar