onsdag 1 januari 2014

Australienresan 2014-01-01

Alice Springs, Australien
Vaknar upp klockan sju den första dagen år 2014 och jag har nu varit singel i prick två år. Jag kommer nog aldrig hitta någon och jag är inte så säker på om jag vill det heller. För varje dag i Australien så blir jag bara mer och mer öertygad om att leva själv, vilket jag kan tycka är jobbigt ibland. Jag äter lite frukost och sen lämnar jag vandrarhemmet vid 07:20 för att cykla till truck-stopet. Ni som läser min smörja har väl tröttnat för länge sen om mig och mitt dagliga besök på truck-stopet, men det är ju faktiskt en av anledningarna till varför jag besöker Alice Springs, dom andra anledningarna är naturen och värmen.

Naturen runt omkring Alice är så imponerande vacker att jag storknar varje gång jag tar mig upp på någon högt belägen plats. Det tar andan ur en och jag har aldrig kännt ett sånt inre lugn som jag gör här, det låter så klart knasigt. Jag kommer fram till truck-stopet klockan åtta och det är Christopher som jobbar, vi snackar en stund och han föreslår att vi ska åka ut och fota omgivningen när han slutat jobba. Jag tackar inte nej till det och vi bestämmer att vi ska ses 16:30 på den Shellmack som ligger ett stenkasst från mitt vandrarhem.

Jag lämnar Christopher och truckstopet klockan 08:15 och cyklar vidare norrut till den Alice Spring-sten som jag varit vid dom senaste dagarna. När klockan slår tolv så börjar den skugga som jag sökt skydd under börjat tyna bort och temperaturen har stigit till mysiga 42 grader. Det enda vatten jag har kvar är mitt "reserv-vatten", som är det vatten som jag bara får dricka i nödfall. Jag inser att det är hög tid att cykla ner till truckstopet igen, det är cirka tre kilometer dit så jag sveper vattnet och trampar iväg ner för den något branta backe.

Christopher jobbar fortfarande och jag handlar vatten och en glass, vi står och pratar en stund och jag lämnar truckstopet klockan 13:50. Nästa stopp är den hamburgerestaurang som ligger efter vägen till vandrarhemmet, jag stannar till och tar en Hawaii-burgare, tjugo minuter senare är jag mätt och belåten åker jag hem och jag är hemma 15:00. Klockan 16:20 går jag till den Shellmack som jag och Christopher har bestämt att vi ska träffas på, jag får dock ett sms om att han blir en kvart sen. Den där kvarten blir en halvtimme, men vad gör det när man har semester och solen brinner?

Christopher dyker upp med sin svarta Holden och vi åker ut mot den södra stenen som det står välkommen till Alice Springs på, Christopher har inte några foton på den heller så han blir överlycklig. Sen åker vi ut till Emily's Gap, ni vet det där stället som jag var på väg ut till på cykel men gav upp efter halva vägen. När vi kommer fram tar vi några foton, men sen blir vi överfallna - av flugor. Om jag tyckt att flugorna varit jobbiga förut så är det ingenting mot nu, man kan knappt höra varandra när man pratar. Flugorna surrar och trycker sig in i näsa, öron och ögon. För varje gång jag viftar med händerna träffar jag säker en 20 flugor, det är vidrigt och vi skyndar oss att fota det vi ska. Sen åker vi ut till The Simpson's Gap och flugorna är lika tokiga där, jag hinner dock se en rock-wallaby.

Sen åker vi hem och Christopher skjutsar mig tillbaka där han hämtade upp mig. Jag kommer hem 20:15 och jag tar en hamburgare till middag i den bar som ligger i samma byggnad som vandrarhemmet. Sen bloggar jag och jag försöker lägga upp det på bloggen, tyvärr verkar nätet slött som lönnsirap. I morgon är det torsdag och min sista dag i Alice Springs, jag flyger tidigt på fredag förmiddag. Jag har försökt att inte tänka på det men det är svårt, jag blir så förkrossad av tanken på att jag måste lämna Alice Springs. Här känner jag mig som hemma och jag älskar Alice Springs av hela mitt hjärta. Jag har snart tillbringat två veckor här och som alltid när man har kul så flyger tiden iväg.

År 2011 tillbringade jag knappt en vecka i Alice och det var inte tillräckligt, Alice var också den stad som jag saknade mest när jag kom hem igen. Så därför bestämde jag mig för att ta två veckor den här gången, det var inte tillräckligt heller. Jag har fallit för Alice och om jag någon gång kommer att kunna flytta till Australien så är det såklart till Alice som jag flyttar.

Luke, den trevliga killen som jobbar här på vandrarhemmet, berättade igår om en kille vars namn är Ivan Milat, Ivan är dock mer känd som "The Backpacker killer". Ivan plockade upp backpackers som liftade för att dödade dem och han dödade sju personer mellan åren 1989 och 1993 innan han åkte fast. Man tror att han har dödat betydligt fler än så och det hela känns lite kusligt, att lifta i Australien idag är för övrigt sträng förbjudet. Om det har med Ivan att göra har jag ingen aning om. Filmen "Wolf Creek" från 2005 är löst baserade på Ivans brott, läs hela historien om The Backpacker Murder här på Wikipedia

Bil-leverans

Jag lovar, det var högt :)

Lite höghöjdsträning

Nej, jag vann inte kriget mot flugorna

Här kunde jag sitta i timmar och bara fundera på livet.
Jag har aldrig haft ett sånt inre lugn som på denna plats.

Christopher och jag åkte runt halva Alice idag

I Australien monterar man bull-bars på bilen också

Underbara Australien vad jag kommer att sakna dig

Underbara varma kvällar, vad jag kommer att sakna er