fredag 16 januari 2015

USA-resan 2015-01-15

San Francisco, Kalifornien
Vi tog sovmorgon idag, Kim vaknar lite till och från på nätterna och är trött på grund av det. Kim väcker mig klockan 06:00 varje morgon så jag är trött på grund av det. Igår frågade jag Chris, killen i receptionen på vårt hotell, om det fanns några Red Wood-träd i närheten. Chris, som är väldigt hjälpsam, kollade på nätet och fick fram Muir Woods National Monument och att det skulle bara ta cirka 45 minuter att ta sig dit från södra San Francisco.

Det var alltså tack vare den korta resvägen som vi bestämde att vi skulle ta sovmorgon. Klockan är 08:50 när vi svänger ut från hotellets parkering, vi åker bort till det McDonalds som ligger ett par kvarter längre bort för att stoppa i oss något att äta. Det blir en mugg varm choklad samt en smörgås med ägg och bacon på, vi kliver ut från McDonalds när klockan slår 09:30. Vi knappar in Muir Woods i vår GPS och sätter fart, Mustangen är fortfarande så där kall med imma på rutorna.

Jag antar att det är det tunna taket på cabben som gör att vår bil känns så rå på morgonen, det går dock rätt fort att få upp en behagligt temperatur i cupen. Efter att ha stannat på ett Seven Eleven för lite färdkost så kör vi vidare mot Muir Woods och när vi börjar närma oss vår slutdestination så slingrar sig vägen ner för ett berg. Skarpa kurvor avlöser varandra och vägräcken sakmas helt, men utsikten ner från vägen är bedårande.

Vi kommer fram till Nationalparken Muir Woods när klockan är 10:50 och det kostar sju dollar (56 kronor) att gå in. Vi betalar och traskar in, vi går genom en otroligt vacker skog med massor av stora träd. Vi inser senare att dom här Red Wood-träden inte är av samma kaliber som dom man sett på tv eller på nätet, men det gör inget för Kim och jag är nöjda ändå. Dom här träden var riktigt stora och vi träffade på ett äldre par som började prata med oss om allt möjligt.

Det visar sig att dom var från Los Angeles och att dom funderade på att åka till Sverige, dom frågar mig och Kim om vad man inte får missa när besöker Sverige men varken Kim eller jag har något bra svar. Jag slänger ur mig: "Don't miss Stockholms skargard"

När jag och Kim känner att vi är klara med Muir Woods så vänder vi tillbaka till bilen, vi knappar in en adress i GPS'en till ett stort outlett-område som ligger söder om San Francisco och när klockan slår 14:35 kommer vi fram. Vi springer omkring som yra höns i en Levis-butik där jag köper en blå huvtröja, vi härjar runt i en Nike-butik och en Adidas-butik får också påhälsning av två shoppingsugna svenskar. Det är tröttsamt att handla och man blir rätt hungrig, då är det tur att det finns ett McDonalds precis bredvid.

När klockan är 16:05 trycker vi i oss hamburgare, sen återvänder vi till Levis-butiken och jag handlar en jeansjacka och en t-shirt. Sen bestämmer vi oss för att köra hem, men innan vi kör hemåt så tankar jag för $20 då vi har en halv tank kvar. Precis bredvid macken som jag tankar på står en sprillans ny Ford Mustang som jag tar några kort. Sen sätter vi kursen hem till hotellet men fastnar i en trafikstockning, eller i en äggstockning som Kim sa. Det tar sin lilla tid att snirkla sig fram på fyrfilig motorväg i 30 kilometer per timme men klockan 18:55 är vi så äntligen hemma.

Jag säkerhetskopierar alla foton jag tagit under dagen för att sedan skriva den här texten. Mätarställningen står nu på 39040,9 kilometer vilket betyder att vi har kört 57 mil sedan vi tog ut den från Alamo Rentalcars i måndags. Jag har fått ner bränsleförbrukningen till 1,1 liter milen vilket är okej med tanke på alla San Franciscos backar vi kört i samt alla stopplikter som finns i varenda korsning inne i San Francisco. Nu är klockan 20:40 och jag är trött som ett barn med tandvärk, ska ta en dusch nu och sedan sova. Tack för att du läser...

- Muir Woods...

- Entré...

- Fantastisk skog...

- Vackert...

- Souvenirbutiken... 

- Motorväg utanför San Francisco...

- Levisjeans, 320 kr styck...

- Tankat på 76...

- Ford Mustang årsmodell 2016...

7 kommentarer:

  1. Bra att ni fick se lite träd....bilder tack! När åker ni vidare?

    SvaraRadera
  2. Mer In n Out mindre McD ;)

    Nej men mitt tips är att pröva alla andra roliga och bättre snabbmatsställen än McD som finns hemma. Jack in the box, Taco Bueno, Chipotle, Taco Bell, Five Guys, Wendy's, Popeye's chicken osv. Enda anledningen att göra pitstop på McD är väl deras kaffe och gratis Wi-fi. Passa på att köpa hem en fritos pizza från Papa Johns också! ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej MArtin. Tack för dina tips :) Nu ska jag hålla utkik efter dessa så det blir någon jäkla ordning :) Tack för att du kommenterar :)

      Radera
  3. Du kommer tacka mig ännu mer efter du smakat riktigt goda hamburgare på Five Guys och In N Out. McD är rent sunk jämfört och inte direkt mycket billigare.

    SvaraRadera