onsdag 11 februari 2015

Southfork Ranch i Dallas

Tv-serien Dallas hade svensk premiär den 30 januari 1981 och avslutades den 18 december 1993, handlingen kretsar kring familjen Ewing som gjort sig förmögna i oljebranschen men som även bedrev boskapsuppfödning. Jag kommer fortfarande ihåg hur jag, min mor och mina syskon satt bänkade på fredagskvällarna för att kolla på det senaste avsnittet av Dallas. Vi avskydde verkligen JR Ewing, blev paffa över mordförsöket på JR, blev chockade över Bobbys död och häpnade över att Bobby plötsligt stod i duschen efter att ha dött. Kort sagt, Dallas var heligt för oss och miljoner svenskar. Den 25 januari 2015, nästan exakt trettiofyra år efter att serien hade premiär på svensk tv, besökte jag Southfork Ranch i Dallas och det blev en liten nostalgistund. Här är dom foton som jag tog på insidan och utsidan av Sothfork samt bilder från det museum som ligger vägg i vägg med ranchen.


- Infarten till Southfork ranch...


- Uppfarten till ranchen...


- Framsidan...


- Framsidan...


- Baksidan...


- På det här glasbordet, på baksidan, åt familjen ofta frukost...


- Altanen på övervåning på baksidan...


- Poolen på baksidan av ranchen...


- Hallen på bottenvåningen...


- Rum på bottenvåningen...


- Köket på bottenvåningen...


- Matsalen på bottenvåningen...


- Vardagsrummet på bottenvåningen...


- JRs bardisk på bottenvåningen...


- Trappan upp till övervåningen ligger i hallen...


- Lucys rum på övervåningen...


- Bobbys sovrum på övervåningen...


- Bobbys rum på övervåningen...


JRs och Sue-Ellens sovrum på övervåningen...


- JRs och Su-Ellens sovrum på övervåningen...


- JRs och Sue-Ellens badrum på övervåningen...


- JRs och Sue-Ellens badrum på övervåningen...


- Larry Hagmans och Linda Grays stolar på museet


- Tavla på museet


- Minnesplats för Larry Hagman på museet. Vila i frid...


- Familjen Ewing på museet


- Originalmanus på museet...


- Här på museet satt man bra...

4 kommentarer: